Oslo Bokfestival og Bokbloggertreffet 2013

De siste dagene har blitt tilbrakt bokstavelig talt i bokens tegn. Jeg har besøkt Oslo Bokfestival, og også vært med på å arrangere Bokbloggertreffet 2013. Et års planlegging kulminerte i en dag med mange impulser og fine inntrykk. Jeg skal ikke skrive så mye om selve treffet, det er det andre bokbloggere som allerede har gjort, og du finner en fin oversikt over flere av dem her.

På torsdag kveld deltok jeg og Anita (Artemisia) på lanseringsfesten til Eystein Hanssens nye krimroman Åtseldyr. Hanssens redaktør snakket litt om hvordan han var å jobbe med, og Hanssen selv fortalte om hvordan han hadde drevet research til romanen. Det var meget interessant, og gjorde at jeg gleder meg enda mer til å kaste meg over boken. I tillegg hadde Hanssen invitert to av sine krimkollegaer, Asle Skredderberget og Knut Lindh, og i fellesskap diskuterte trioen krimskriving og håndverk. Jeg er veldig glad i bøkene til både Lindh og Skredderberget, så for meg var det en fin bonus at de også var til stede:
Knut Lindh, Eystein Hanssen og Asle Skredderberget
Tidligere på dagen stakk jeg en tur innom Norli Universitetsgaten for å kikke litt i hyllene, og endte opp med denne boken:

Jeg tenker at romanen er ganske perfekt lesestoff nå som vi vil få en borgerlig regjering.

Fredagen startet tidlig med forberedelser til bokbloggertreffet. Da vi var ferdig med dette, var det klart for programposten "Mord på Plassen", hvor Sarah Natasha Melbye intervjuet krimforfatterne Kurt Aust, Sidsel Dalen, Øystein Wiik, Tom Egeland og Jørn Lier Horst. Rett før programmet startet fikk jeg øye på forannevnte Dalen, og da måtte jeg selvsagt kjøpe den nye boken hennes for å få den signert. Jeg har egentlig fått et anmeldereksemplar av samme bok, men det vil da gå til en av dere lesere av bloggen min snart.

Jeg likte godt Dalens debutroman Dødelige dråper, og er kjempespent på å lese den nye.

På plassen møtte jeg igjen på Anita, som var i selskap med Marianne fra ebokhylla mi, og vi traff også Nora aka Kasiopeia. Sammen med Line og Silje lyttet vi til krimforfatterne fortelle, samtidig som vi ikke helt klarte å dy oss for å snakke litteratur med hverandre. Det er noe med det; når bokbloggere møtes går praten livlig. Alle deler vi den samme lidenskapen.

Etter denne seansen var det tid for litt mat og avslapping, før jeg møtte Silje og vi tok turen til den nye Eldorado bokhandel hvor bokbloggerne fikk omvisning. Jeg kommer med et eget innlegg om dette senere.


Christian Skrede, en av bokhandelens gründere, i samtale med forfatter Helene Uri.

Så kom lørdagen og bokbloggertreff. Det var kjempeinspirerende å møte bloggere jeg kjente fra før, men vel så fint å få snakke med bloggere jeg ikke har møtt i virkeligheten tidligere. Jeg fikk ikke snakket med alle, men satte pris på fine samtaler med bloggere jeg tidligere ikke har møtt, som Leselykke, Bokofilia, Bokstavelig talt, Den store stygge bloggen om barnebøker, Betraktninger, Mirthfuls bookblog, Bokboble, Lesehesten fra Sørlandet, Dipsoliteraten, Bokbloggeir, Books & Monika, og Litteraturformidleren. I tillegg fikk jeg endelig hilst på Frøken Flink, snakket litt mer med en av mine bloggfavoritter Karete, som hadde kommet helt fra Stavanger for å delta på treffet. Også var det selvsagt kjempefint å møte igjen kjente fjes som jeg alt har hilst på tidligere, enkelte ved flere anledninger.
Forlagkataloger og deltakerskilt

Elin fra Av en annen verden informerte om Bookcrossing, og vi hadde eget bord med bookcrossingsbøker.

Anne Fløtaker fra Cappelen Damm fortalte om hvordan forlag oppsto, og hvordan Cappelen Damm arbeider med Norsk skjønnlitteratur.

Vi avsluttet treffet med Tapas.
For meg er anledninger som dette kjempeinspirerende, og jeg gleder meg alt til flere litteraturarrangementer i Oslo i tiden fremover. Det er blitt vanlig at vi som bor på Østlandet treffer på hverandre, både tilfeldig og planlagt, når det skjer litteraturting i hovedstaden eller omegn. Jeg er forøvrig veldig stolt over at jeg kun kjøpte to bøker i løpet av disse dagene. Noe skyldes at omvisningen på Eldorado foregikk etter åpningstid, ellers er det trolig at jeg ville gått på en smell der. Jeg fikk også med meg noen spennende gratisbøker hjem fra selve treffet, og de gleder jeg meg til å lese.

Tusen takk til alle som møtte opp og som gjorde dette til en kjempefin helg! Vi i arrangementskomiteen tar svært gjerne i mot innspill om hva dere ønsker dere mer av til neste år. Vi skal også få laget et evalueringsskjema. Til neste år skal vi dele ut Bokbloggerprisen på treffet. Jeg laster opp informasjon om den og vedtektene på Norske bokbloggere. Mer om den kommer også på bloggen etter hvert.

Labels: , , , , , , , , , ,