Bokanmeldelse: Det henger en engel alene i skogen, Samuel Bjørk

Forlag: Vigmostad & Bjørke
Sideantall: 534
Utgitt: September 2013
Kilde: Leseeksemplar
Verdt å vite: Samuel Bjørk er et pseudonym, og det er per september 2013 ikke kjent hvem som skjuler seg bak navnet. Før boken var utgitt var det i følge en pressemelding fra forlaget stor intenasjonal interesse for forfatterskapet. Et svensk agentur har sikret seg forfatteren, og boken er hovedbok i Bokklubben Krim og spenning i høst. Romanen har også, per 19.9.13, sneket seg inn på bestselgerlisten til Haugenbok.

Nifs krimdebut

Da jeg var tenåring, leste jeg en krim av Andre Bjerke aka Bernhard Borge hvor det bakerst i boken var listet opp et sett med regler en hver krimforfatter burde forholde seg til. En av disse reglene brant seg fast i tankene mine, og den lød som følger: La aldri et barn være offer i en kriminalroman. Det er mange år siden Bjerkes råd, og denne høsten har det kommet en krim som ikke tar hensyn til dette. I Det henger en engel alene i skogen blir en liten jente på seks år funnet hengende i et tre i Maridalen i Oslo. Hun har på seg en dukkekjole, har ransel på ryggen og rundt halsen hennes henger det en lapp med ordene "Jeg reiser alene". Snart viser det seg at jenta ikke er det eneste offeret.  Politietterforsker Holger Munch får selskap av sin tidligere kollega, politikvinnen Mia Krüger, for å løse saken. Sammen med hackeren Gabriel Mørk og flere andre i den lille, selvstendige etterforskningsenheten i Oslo må de kjempe en kamp mot tiden for å forhindre at seriemorderen krever flere unge barneofre.

Det er alltid med stor interesse jeg gir meg i kast med en krimdebut, og denne krimromanen har vært hauset opp veldig iherdig av forlaget. Navn som Lars Kepler og Jo Nesbø har blitt trukket frem som sammenlikningsgrunnlag, og bare det gjør forventningene mine høye. I tillegg har boken et av de nifseste omslagene jeg har sett på en norsk kriminalroman de siste årene. Nifs er også et adjektiv som beskriver stemningen i boken godt. Dette er en krim som har mye uhygge og spenning, når handlingen etter hvert kommer skikkelig i gang.

Det starter spennende, med funnet av det første offeret. Så er det flere mennesker som skal presenteres for leseren, og spenningen daler noe. De første omlag nitti sidene av boken var etter min mening litt trege. Det tok sin tid før etterforskningen av kriminalsaken kom skikkelig i gang, men til gjengjeld er den siste delen av boken så spennende, at det er vanskelig å ta pauser i lesingen.

Holger Munch er en interessant hovedperson. Han er ofte gretten, og det er tydelig at han har opplevd vonde ting i sin fortid som har formet ham til en slik person - ja, det har de stort sett alle, disse antiheltene i krimromanene vi er blitt så glade i. Likevel er det noe ved ham som gjør at denne leseren fikk sansen for ham. Det er uansett Mia Krüger som vies den største plassen. Politikvinnen som har gjemt seg ute på en øy slik at hun kan få dø i fred, er utvilsomt modellert etter Stieg Larssons etter hvert så berømte Lisbeth Salander. Bare utseendet til Mia gir hint om det: Mia har ravnsvart hår, dog ganske langt. Hun er tynn, og går kledd i trange bukser og lange, svarte boots. Hun har også en atferd som minner kraftig om Salander, går sine egne veier og har en nesten overnaturlig evne til å finne løsninger på gåter.

Pseudonymet Samuel Bjørks styrke, og det er også her sammenlikningen med Jo Nesbø nesten er på sin plass, er evnen til å skape fortettet og nifs stemning. Enkelte scener er bent frem uhyggelige, og det blir spesielt nifst når det er små barn involvert. I likhet med Nesbø er også forfatteren ambisiøs når det kommer til kriminalgåten, og Bjørk har et godt grep om alle trådene. Det er nemlig mange tråder som legges ut i denne boken, og alt er slettes ikke slik som det ser ut som. Et par ess er gjemt bort til slutt. Bjørk kommer fra det hele med hederen i behold, selv om det er et stykke igjen til Nesbø. Blant annet skorter det litt på troverdigheten når det kommer til hvordan Mia Krüger finner en av de første, viktige ledetrådene i saken. Det blir litt for enkelt. Nesbø er også kjent for å skrive svært troverdig når det kommer til politiarbeid og etterforskning, og også her har Bjørk en lang vei igjen til suksessforfatteren. Jeg har litt vanskeligheter med å tro på at en liten etterforskningsgruppe, som opererer nærmest på egen hånd, avskåret fra de andre ansatte på politikammeret på Grønland, får ta hånd om en så stor sak som denne alene. Det skjer kun i bøkenes verden, og ikke i virkeligheten.

Det er også litt å gå på rent språklig. Hver gang en ny karakter skal introduserer, har Bjørk en tendens til å gjenta personnavnet til det kjedsommelige i samme kapittel. Det er også noe outrert og litt kunstig over det barske språket noen karakterer utviser i sine dialoger. Samtidig er det enkelte scener som er svært godt skildret, spesielt gjelder dette scenene fra den religiøse leiren i skogen og personene som beskrives her. Bjørk er også god på å skildre barnesinn.

Den viktigste sammenlikningen jeg ser når det kommer til Lars Kepler, er at begge er pseudonymer. Det henger en engel alene i skogen er etter min mening en mye bedre førstebok enn det Hypnotisøren var.

Vigmostad & Bjørke har vist at de har evnen til å utvikle gode krimnavn innad i forlaget. Det var her Eystein Hanssen startet sin karriere, og skal jeg dømme etter førsteboken, så tyder mye på at Samuel Bjørk også har en lovende krimforfatterkarriere foran seg. Bjørk kan spenning, og tør å ta sjansen på å konstruere plot som involverer mange mennesker og flere handlingstråder. Og vedkommende går heller ikke av veien for å la de mest uskyldige blant oss, barna, bli offer for ondskap. Boken handler på mange måter om tapt uskyld.

Det skal bli uhyre spennende å følge dette forfatterskapet videre, og jeg blir ikke forundret om det er en kommende bestselgerforfatter som har meldt sin ankomst denne høsten. Hvem som skjuler seg bak pseudonymet, er fortsatt et godt bevart hemmelighet. Jeg mistenker at forfatteren enten bor eller har sin opprinnelse fra Bærum, da det er flere steder herfra som brukes aktivt i handlingen.