Kjapp omtale: Den mørke porten, Lars Mæhle

Forlag: Samlaget
Sideantall: 358
Utgitt: Mars 2013
Sjanger: Krim
Kilde: Anmeldereksemplar
Verdt å vite: Lars Mæhle debuterte som ungdomsbokforfatter i 2002, og har siden den tid skrevet en rekke bøker for barn - og ungdom. Den mørke porten er hans krimdebut, og den er allerede solgt til et prestisjefylt tysk forlag som fra før har forfattere som Jo Nesbø i stallen.

Kjapp omtale:  
Hovedpersonen i Den mørke porten er psykolog Ina Grieg. Hun blir viklet inn i jakten på en seriemorder som dreper sine ofre med flere års mellomrom. Grieg har samtidig sine egne demoner hun kjemper mot.

Mæhle har skrevet en krimroman som er en real sidevender. Det er et konstant driv i teksten, og få dødpunkter. Språket er også godt, og det faktum at det er på nynorsk gjør teksten mer stemningsfull for meg. Mæhle er god på å stanse opp ved øyeblikkene i teksten og skildre, og han skaper gode, nifse atmosfærer som passer godt i en kriminalroman. Det lover veldig godt for fremtidige romaner om Ina Grieg.

Det som trekker denne romanen ned for meg, er selve plottet og handlingen. Det er ingen tvil om at Mæhle mestrer kunsten å bygge opp en kriminalroman, og han har med alle de elementene som kjennetegner en suksessrik krim. Det eneste han mangler, er en original og troverdig historie. Jeg satt med følelsen av at jeg har lest dette før, og den følelsen vil være gjeldende for deg som har lest mye internasjonal krim, eller såkalte flyplassthrillerere. Jeg opplevde heller ikke mange overraskelser med tanke på hvem som har gjort hva i romanen. Deler av plottet er altfor lite troverdig, spesielt med tanke på at dette utspiller seg under norske forhold. Det er et internasjonalt tilsnitt på historien, men det fungerer ikke for en seriemorderkrim med handling fra Norge. Mæhle har skapt en for fantastisk forklaring bak mordene og gjennomføringen av disse.

Mæhle mestrer både språk og verktøyene som er viktige for en god krim, så dersom han klarer å komme opp med en skikkelig god historie i neste bok, er jeg overbevist om at han har det som skal til for å hevde seg i sjangeren.


Andre anmeldelser:
Bokbloggeir


Kjapp omtale er en kortere omtale enn de anmeldelsene jeg vanligvis skriver her på bloggen. Jeg tar mål av meg å skrive om alle bøker jeg leser, men har ikke alltid anledning til å skrive like utbroderende om alle bøkene jeg sluker i løpet av året.

Labels: , , , , , , , ,