Bokanmeldelse: Reisen til Bella Coola, Kari Nygård

Sideantall: 384 (Innbundet)
Utgitt: Januar 2013
Sjanger: Historisk roman
Verdt å vite: Kari Nygård har hovedfag i litteratur, og jobber til daglig som lærer. Reisen til Bella Coola er hennes debutroman.

Ujevnt om utvandrere

Kari Nygård har skrevet en historisk roman som er interessant og fengende, men som også har svakheter.

I årene 1825 til 1920 utvandret omlag 800 000 nordmenn til det forjettede land Amerika. Mange reiste fra familie og fattige kår med et håp om å skape seg en bedre fremtid med egen jord. I Nygårds Reisen til Bella Coola følger vi noen av menneskene som dro over Atlanterhavet med dampbåten SS Majestic i året 1892. Romanens hovedperson, Ingrid, og hennes mann Esten, har lagt tragiske hendelser i Østerdalen bak seg, og håper livet kan bli bedre i et annet land. De bærer begge på en sorg som har skapt en mur i ekteskapet mellom dem. På båten befinner også prestesønnen Anders seg. Han har også opplevd noe skjellsettende, som endret alt det han holdt for sant. Ingrid og Anders møtes tilfeldig på båtdekket og blir dratt mot hverandre. Anders er en følsom mann som passet godt som Ingrids like. Det blir tidlig klart at det kommer til å vokse følelser mellom dem.

Det er et marked for historiske romaner i Norge, det er suksessen til serieromanforfattere som Eva Stensrud og Frid Ingulstad et godt bevis på. Folk ønsker å lese historier om sin nære fortid, om forfedrenes strev med å få endene til å møtes og kjærlighetens kår. 1800-tallet er en periode som særlig er i vinden blant leserne. Felles for disse historiene er at det står en sterk kvinne i sentrum. En kvinne som ofte gikk på tvers av datidens konvensjoner, og som opplever sorg og utfordringer i sin jakt på lykken. Nygård bruker veldig mye av det som kjennetegner en serieroman i sin debut. Ingrid er en sterk kvinne og hun er godt skolert i språket og litteraturen. Hennes høyeste ønske er å virke som lærerinne, og de beste stundene har hun når hun kan stikke nesen i en bok. Livet skal gi Ingrid flere harde slag, og ett av dem er nær ved å ta knekken på henne før hun og ektemannen utvandrer til Amerika.

I likhet med serieromanforfatterne er også Nygård veldig opptatt av å skildre tiden hun skriver fra så nøye som mulig. Det må ligge en formidabel research bak denne boken som har et vell av historiske detaljer. Nygård er god på å skape en tidsriktig atmosfære, og jeg ble svært fenget av å lære så mye underveis i historien. Ekstra spennende var det å få innblikk i det som ventet immigrantene da de ankom Ellis Island i New York. Men alle de historiske detaljene og ønsket om å formidle fra denne tiden går på bekostning av bokens språk, som jeg opplevde som ujevnt, og noe preget av anglisismer som jeg er usikker på om det var vanlig å bruke på den tiden. Det er også litt oppstyltede dialoger.

I teksten er det mange tilbakeblikk, og det bryter opp tekstens rytme og gjør at jeg som leser aldri kommer skikkelig inn i den handlingen som foregår på bokens nåtids-plan. Det er steder i boken hvor Nygård tar seg tid til å leke og føle med teksten, og da skaper hun små fine øyeblikk.Hvis hun bruker enda mer tid på å arbeide med språket, stryker de verste klisjeene og søker dypere inn i teksten og karakterene, tror jeg det kan bli spennende å følge med på henne fremover. Vi trenger flere forfattere som skriver fengende historier fra fortiden vår slik at vi både kan lære, men også få virkelighetsflukt fra hverdagen. Nygård har et hjerte for denne sjangeren og skriver med et engasjement og en varme for tiden og menneskene som levde da.

Denne anmeldelsen har tidligere vært postet hos BraBok.