Bokomtale: Juicy!, Carina Hultin Dahlmann

Forlag: Schibsted
Sideantall: 135 (Innbundet)
Utgitt: Januar 2013
Sjanger: Sunnhet og helse
Kilde: Anmeldereksemplar
Verdt å vite: Carina Hultin Dahlmann er utdannet kostholdsveileder, og fattet interesse for juicing da hun la om livsstilen sin for flere år siden. Nå deler hun sine beste oppskrifter i sin første bok Juicy!

Super bok for en sunn livsstil

Da jeg så at det skulle komme en bok på norsk som tok for seg juicing, måtte jeg skaffe meg den. Jeg ble introdusert for fenomenet for noen år siden, i form av bøkene til Thorbjørg Hafsteinsdottir, og siden da har jeg vært hekta på juice og juicesmoothies. Jeg bruker det ofte som mellommåltider, eller som kos, og det går sjelden en dag uten. Juicing er perfekt om man er opptatt av ren mat. Du slipper alle tilsetningsstoffene, sukker og det smaker mye bedre.

For å komme i gang med juicing må du ha en juicemaskin og eventuelt en blender. Jeg bruker Philips Saftsentrifuge.

Juicy! starter med en innføring i hvorfor det lønner seg å lage egen juice. Det settes søkelys på hvordan man kan nå ned i vekt om man blir en "juicer", og det er forslag til matplaner for en uke. I tillegg er det en oversikt over hva slags effekt ulike typer frukt og grønnsaker har på forbrenningen. Du får også en oversikt over enkelte produkter som er fine å legge til i juicen eller juicesmoothien.

Energigiveren

Boken er delt inn i fire hovedkapitler med oppskrifter. Du serveres oppskrifter på juice du kan bruke til hverdags, til fest, juicesmoothier og juice som har spesielt helsebringende effekter. Jeg har juicet meg igjennom veldig mange av oppskriftene, og er kjempefornøyd med alle tipsene som boken byr på. I hver oppskrift får du en innføring i hva ingrediensene er bra for, slik at du kan velge en juice som passer til dagsform eller aktivitet.

Jeg synes at boken er super som en innføring i juicing til en nybegynner, og for en som har holdt på med dette en stund gir den et knippe nye, fine oppskrifter. Et ekstra pluss er det at Carina, i motsetning til mange andre som har skrevet denne typen bøker, stort sett bare benytter seg av lett tilgjengelige produkter i oppskriftene. Det eneste du trenger er som regel frukt og grønt. I andre bøker må man ofte kjøpe mange ekstra produkter fra helsekosten til dyre priser. Her finner du det meste av ingrediensene i matbutikken.

5 om dagen
 
Hvis du er blant dem som ønsker å bruke oppskriftene i denne boken som mellommåltider, eller for eksempel er opptatt av et stabilt blodsukker, kan det være lurt å tilsette proteinpulver og litt fett i form av linfrøolje eller Udo's Choice i oppskriftene. Du bør også sjekke effekten grønnsakene har på kroppen, slik at du for eksempel kan passe på at du ikke drikker juice som inneholder vanndrivende grønnsaker rett før leggetid. Jeg opplevde at gulrotjuice vat svært vanndrivende da jeg drakk "5 om dagen" rett før jeg skulle finne sengen. Vær også obs på at du bør ha en sterk  sitruspresse når du skal presse saft ut av granateplene. Jeg ødela min elektriske presse på dem.

Mine favoritter i boken er "5 om dagen", "Avocado proteinshake" og "Tidsmaskinen." Avocado proteinshake har jeg begynt å drikke fast etter trening og jeg har også lagt til litt i oppskriften: noen brokkolibuketrter, litt spinat, litt Pure Lecithin, proteinpulver og spirulina. Det metter og gjør godt for kroppen.

Tidsmaskinen
Juicy! har vært masse i bruk på mitt kjøkken etter at jeg fikk den, og jeg kommer til å fortsette å bruke den og innimellom bygge ut litt oppskrifter på egen hånd. En kjempefin utgivelse.

NB: Terningkastet er basert på hvor stor nytteverdi jeg personlig opplever at denne boken har for meg.




Labels: , , , , , , , , , ,