Bokanmeldelse: Drøm søte drømmer, Massimo Gramellini

Forlag: Pantagruel forlag
Utgitt: Januar 2013
Verdt å vite: Italienske Massimo Gramellini er utdannet journalist, og debuerte som forfatter i 2010. Det var hans andre roman, Drøm søte drømmer, som for alvor skulle gjøre ham kjent for italienerne. Boken utkom for første gang våren 2012 og har hittil solgt 1 million eksemplarer bare i Italia. Rettighetene til boken er også solgt til 10 land.

Vakker og vemodig bok

Drøm søte drømmer ble til som et resulatet av en avisartikkel Gramellini fikk se som voksen mann. En artikkel som plutselig setter mye av hans barndom i et helt annet lys. I romanen skriver forfatteren om sin oppvekst, en oppvekst preget av et stort traume: Da han er ni år gammel dør moren, og dette er det vanskelig for en liten gutt å begripe. Først nekter han å innse at moren er død, senere kommer dødsfallet til å ri ham som en mare. Alle barn har en mor, bare ikke ham, og det er vanskelig å forstå for en ung gutt.

Men jeg klarte ikke å finne noen fiender mer. Alle sammen var inni meg.

Jo eldre han blir, jo mer påtagelig blir savnet etter moren. Det er nesten som om en del av ham stanset i utviklingen etter den tragiske dagen. Vi kan merke det i den veldig barnlige fortellerstemmen, nysgjerrigheten som preger den har ofte karaker av et barns, selv når forfatteren har nådd tenårene eller er blitt enda eldre. Han beskriver hvordan han kjemper mot følelsen av å å kjenne seg mislykket, som en som står utenfor alt det andre har, en som mangler noe essensielt i livet sitt. Han skildrer hvordan tapet av moren preger forholdene han innleder senere i livet, og på mange måter hindrer ham virkelig i å ta fatt på livet.

Når alt kommer til alt er livet mitt historien om forsøkene på å holde beina på jorda uten å slutte å løfte øynene mot himmelen

Det er sterke følelser i sving i denne boken, og jeg synes den var nydelig skrevet. Sidene fløy forbi, og plutselig var boken utlest. Den er ikke så veldig tykk, men innholdet i den gir deg mye å reflektere over. For det første er det en bok om sorg og lengsel, men det er også en bok som i stor grad handler om det å våge å satse på selve livet. Om å våge å leve, og følge sine egne drømmer.Våge å sette ord på det som er vondt og vanskelig. Ensomhet er også et tema i boken, og det å føle seg hjelpeløs.

Hvis en drøm er din drøm, den som du er kommet til verden for, kan du leve et helt liv mens du gjemmer den bak en sky av skepsis, men du klarer aldri å gjøre deg fri fra den. Den kommer til å fortsette å sende deg desperate signaler, som kjedsomhet og mangel på entusiasme, og gi næring til ditt indre opprørt.

Dette er også en historie om kjærlighet, og om hvor vanskelig det kan være å hengi seg til kjærligheten når man tidligere har mistet noen man var glad i. Forfatteren skriver om viktigheten av å lytte til sin intuisjon og sitt eget hjerte, og det ligger mye god livsvisdom gjemt i bokens sider. Han skildrer følelser på en utrolig fin måte.

Alle gutter har en nødutgang i hjertet, og det sikreste systemet han vet om for å rømme fra seg selv er å forelske seg i en som er uioppnåelig.

Kjærligheten kan bære en stav å støtte seg på, men den forblir framfor alt et sverd for å erobre ny erkjennelse om ens egne muligheter.
Drøm søte drømmer passer for deg som vil ha en vakker historie som er trist, men samtidig håpefull. Dette er en bok du fort kan bli beveget av, men som også vil få deg til å trekke på smilebåndene, og den gir deg samtidig litt å reflektere over. Boken er heller ikke tykk, og man blir fort så oppslukt av historien at man leser den ut på en kveld. En vakker bok å plukke opp i vintermørket.