Mitt litterære 2013


Jeg gjør som Line, ikke bare låner jeg tittelen på innlegget hennes, dette er også en post om hvordan jeg ser for meg hvordan 2013 skal bli når det kommer til bøkene jeg skal lese.

I år hadde jeg en del mål. Jeg skulle lese nesten alle bøkene i Lines lesesirkel, jeg skulle lese minst 100 bøker til sammen, mange debutanter både på norsk og engelsk sto på programmet, jeg skulle lese mer historiske romaner, dystopi og Stephen King. Jeg liker å være ambisiøs og sikte høyt, men i år har jeg ikke nådd helt opp. Så langt i år har jeg lest om lag 75 bøker. Ambisiøs eller ei, jeg har ingen illusjoner om at jeg klarer å lese 25 bøker i løpet av årets siste fire uker så målet mitt om å lese 100 bøker i år må anses som en komplett fiasko. Ikke at jeg tar det så tungt, jeg liker å ha noe å strekke meg etter. Denne siste høsten har også vært litt spesiell, noe som har innvirket negativt på leselysten, og gitt meg mye mindre tid til blogging. Jeg satser på å få et bedre første halvår av 2013. Men før vi begir oss til tanker om 2013, tar jeg en liten oppsummering av 2012:

Mål 1: Lese tolv norske debutanter og 12 engelske debutanter
Jeg har så langt lest 11 debutanter, og har et stort håp om at jeg klarer den siste i desember. Dette er faktisk det målet jeg er mest fornøyd med. Selv om debutantutfordringen min led en stille død denne høsten (jeg planlegger å gjenopplive den til neste år med litt andre kriterier), så har jeg vært flink til å ha fokus på debutanter. En stor del av forfatterintervjuene på bloggen min er gjort nettopp med debutanter, og jeg plukker ofte opp bøker av debutanter når jeg skal lese norsk litteratur. Dette er også bøker jeg er bevisst på å anbefale til andre fordi jeg synes det er så viktig at debutanter blir lest.

Jeg hadde også som mål å lese tolv debutanter på engelsk. Her endte jeg på seks stykker, og jeg klarer nok ikke seks til i desember.Likevel er jeg godt fornøyd med seks stykker.

Mål 2: Historiske romaner:
Jeg hadde som mål å lese mer historiske romaner, minst ti stykker. Så langt ser det ut som jeg ender på 11 stykker minst, og det må sies å være en suksess. Jeg kommer til å fortsette å ha fokus på dette til neste år, men vil ikke sette opp et eget mål for det.

Mål 3: Lese minst ti dystopiske romaner og 30 Horror/Urban fantasy-bøker
Jeg landet på åtte stykker, noe som ikke er så ille. Har også påbegynt en bok, The Stand av Stephen King, men den blir jeg neppe ferdig med før jul. Kommer heller ikke til å ha lesing av dystopi som eget mål for neste år, selv om jeg liker og lese dystopier generelt. Kom heller ikke i mål med horror/urban-fantasy målet mitt, noe av grunnen er at jeg er litt mettet av den sjangeren nå og må lese bøker herfra i små doser, hvis ikke blir det litt mye.

Mål 4: Lese minst 30 bøker fra egne hyller
Her har jeg kommet ut av tellingen, men jeg tror jeg har lest rundt 16 bøker fra egne hyller hittil i år. Blir nok noen flere før året er omme, men ikke så mange at jeg når tredvetallet. Dette blir et nytt fokuspunkt i 2013

Og 2013 har jeg som sagt alt laget flere lister til. Mange bloggere elsker lister, og jeg er ikke noe dårligere. Jeg har alt begynt å kose meg med listene over bøker jeg vil lese til neste år, godt fundamentert i det årets mål som lyder som følger:


Mål 1: Fortsette å ha fokus på å lese nye bøker og norske debutanter
Jeg liker å holde meg oppdatert på hva som kommer ut av ny litteratur, og har allerede laget meg en foreløpig plan over noen av neste års utgivelser som jeg ønsker å lese. Enkelte av disse kommer jeg nok til å starte med på engelsk allerede denne måneden.

Mål 2: Lese seks av bøkene i Lines lesesirkel
Jeg har bestemt meg for å bli med på seks av bøkene som Line foreløpig har annonsert i sin lesesirkel for 2013. Noen av dem har jeg hatt lyst til å lese lenge. Jeg skal være med på Kafka på Stranden, Dommeren og hans bøddel, Northanger Abbey (Som jeg påbegynte for en tid tilbake, men av en eller annen grunn bare la fra meg selv om den fenget), Til fyret, Drep ikke en sangfugl og Tjenesterinnens beretning. Flere av disse bøkene sammenfaller med andre mål jeg har, som å lese bøker jeg allerede har i hyllen, så da slår man to fluer i en smekk som det så klisjefylt heter.

Mål 3: Lese enda flere 1001 bøker
Jeg har lyst til å ha et større fokus på å lese klassikere nevnt i 1001 bøker du må lese før du dørboken. En opptelling i hyllene mine viser at jeg eier 115 bøker som er oppgitt i den boken. Noen av dem har jeg alt lest, mens andre har stått ensomme litt for lenge. Jeg har ikke satt et tall her, bare laget meg en foreløpig liste over bøker jeg ønsker å lese. Den inkluderer titler som Moll Flanders, The House of Seven Gables, Bleak House, The Island of Dr Moreau og Midnattsbarn.

Jeg ble forøvrig så inspirert av dette målet at jeg ga meg i kast med Historien om Øyet av Georges Bataille i går kveld, og jeg kan med en gang si at jeg ikke har lest noe lignende tidligere. Ei heller har en bok fått meg til å ligge våken så lenge og gruble over hva forfatteren prøver å si.  

Mål 4: Lese minst en Rivertonpris – vinner i måneden.
Jeg elsker krim, men har innsett at det er utrolig mye god, norsk krim der ute jeg enda har til gode å lese. En opptelling viser at av 38 tidligere vinnere av Rivertonprisen, har jeg lest/sett 7 av verkene. Ikke spesielt imponerende. Jeg har derfor laget meg en liste på tolv bøker jeg vil lese i løpet av 2013. Noen av dem står allerede i hyllene mine, som for eksempel Dødsriket av Tom Kristensen. Her må du gjerne slenge deg med hvis du ønsker det. Jeg tenker å omtale «Månedens Riverton» på den 13. i hver måned, med start 13. januar. Du kan selv velge hvilke Rivertonvinnere du vil lese/se, her hos Bærum Bibliotek finner du en oversikt over alle som har vunnet prisen.

Mål 4: Lese fem vinnere av Glassnøkkelen
Jeg har flere tidligere vinnere av Glassnøkkelen ulest i hyllene, og de vil jeg ha et fokus på til neste år. Foreløpig har jeg lest 5 av 20 bøker på denne listen, og planlegger å lese fem til i 2013.

Mål 5: Lese mer fra hyllene
Jeg har ikke satt et tall på antall bøker her, men skal ha et generelt fokus på å gå på oppdagelsesferd i egne bokhyller. Jeg har alt flere bøker jeg ser veldig frem til å lese, noe som går frem av de andre målene mine for 2013.

Sånn da var det skrevet ned, så gjenstår det å se om jeg lever opp til målene denne gangen.Jeg liker å sette meg mål for det meste jeg gjør, så også lesing, og føler lesingen blir mer lystbetont på den måten. Spesielt dersom målene rommer muligheten for lystlesing.

Helt på tampen må jeg si at jeg håper vi får til å arrangere et nytt bokbloggertreff i 2013. Vi skal møtes og snakkes om det i starten av 2013. men vi er innstilt på å få det til. 

Hva er dine litterære mål for 2013?










Labels: , , , , , , , ,