Bokanmeldelse. Stolen av Lucy Christopher

Forlag: Chicken House
Sideantall: 304 (Pocket)
Utgitt: 2009
Sjanger: Ungdom, thriller
Verdt å vite: Boken har vært nominert til og vunnet flere priser. Den kom ut på norsk i august i år under tittelen Stjålet. Flere har vist interesse for å lage film av boken, men ingenting er klart enda.

Told in a letter to her captor by 16-year-old Gemma, Stolen explores the influence that a really wild and remote space can have on the inner development of a young woman. Gemma, a British city-living teenager, is kidnapped while on holiday with her parents. Her kidnapper, Ty, takes her to the wild land of outback Australia. To Gemma’s city-eyes, the landscape is harsh and unforgiving and there are no other signs of human life for hundreds of kilometres in every direction. Here, there is no escape. Gemma must learn to deal with her predicament, or die trying to fight it.

Intenst drama

Gemma er som alle andre tenåringer, hun opponerer mot foreldrene og irriterer seg over ting de gjør og sier. Underveis til en ferie, blir hun dopet ned og kidnappet av Ty, en gutt hun treffer på flyplassen. Boken er bygget opp av Gemmas brev til Ty, og gjennom dette får vi inntrykk av hva hun opplever og går igjennom. Gemma befinner seg på et sted langt ute i Australias ødemark uten noen muligheter for å unnslippe.

Jeg kjøpte denne boken fordi Maria anbefalte den så sterkt, og jeg er veldig glad for at jeg leste den. Dette var en skikkelig intens leseopplevelse. Det fungerer veldig godt å bygge opp en bok som et brev. Det gjør at vi får et helt unik innblikk i Gemmas tanker, følelser og verdensanskuelse. Vi kan ane en utvikling i tankene hennes, opplever håpløsheten da det går opp for henne at hun er fanget og hennes første avsmak for kidnapperen og hvordan hun senere begynner å endre væremåte overfor ham.

You saw me before i say you. In the airport, that day in August, you had that look in your eyes, as though you wanted something from me, as though you'd wanted it for a long time. No one had ever looked at me like that before, with that kind of intensity.

Det er lett å tenke på Stockholm - syndromet når man leser boken. Forfatteren klarer på en troverdig måte å skildre hva som kan gjøre at noen får sympatiske følelser for sine kidnappere. Det er nesten slik at leseren også blir litt påvirket av det Gemma føler og tenker. Underveis er vi ikke like sikre på om Ty er ond, vi aner flere sider av ham og begynner å forstå ham på et helt annet vis. Det er skremmende i seg selv. På den ene siden ønsker man at Gemma skal finne friheten, samtidig aner vi noe mer hos Ty som gjør at han også fremstår som et slags offer.

Slutten er veldig sterk og ikke slik som jeg ventet meg den. Jeg følte meg litt tom når boken var ferdig. Den var så intens at sidene fløy forbi, og så var det slutt uten egentlig å være slutt - vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at leseren blir sittende igjen med mange tanker etterpå.

Dette er en annerledes ungdomsroman og den er godt skrevet. Forfatteren er god på å skildre følelser og omgivelser. Hennes styrke ligger i de små detaljene. Hun bruker god tid på å skildre hver eneste scene, helt ned til de små ting. Det gjør at alt fremstår meget troverdig. Det er mange bilder og metaforer i boken, så du kan bruke god tid på den.

Hvis du ønsker å lese en sterk ungdomsroman som gir deg litt å tenke på, er dette et godt valg.

Marias bokblogg

Skolebibliotekaren