Bokanmeldelse: Kongens nei av Alf R. Jacobsen

Forlag: Vega
Sideantall: 246
Utgitt: Vår 2011
Verdt å vite: Kongens nei kan leses som en frittstående oppfølger til Krysseren Blücher. Det er planlagt å lage film basert på hendelsene i boken.

Senkningen av krysseren Blücher i morgentimene 9. april 1940 innledet et kappløp uten sidestykke i nyere norsk historie. Hitlers dristige plan om en rask okkupasjon av Norge hadde mislyktes, og
i et forsøk på å unngå et tilbakeslag i Oslo iverksatte der Führer og hans medsammensvorne en kynisk kriseplan: Kongefamilien og regjeringen skulle tvinges til kapitulasjon gjennom morderiske anslag av Nazi-Tysklands elitestyrker. I en forrykende skildring med basis i nye og tidligere ubrukte kilder beskriver forfatteren Alf R. Jacobsen kongen og regjeringens flukt fra Oslo – forfulgt av topptrente fallskjermjegere og bombefly. Kongens nei forteller om kong Haakons og kronprins Olavs ranke holdning i de mørkeste timene da mange ville gi opp. Boken gir også den første beskrivelsen av Hitlers elitesoldater i fallskjermjegerbataljonen, som fikk sin ilddåp i Norge.

Virkelig spenning

Alf R. Jacobsen presenterer ny informasjon om hva som skjedde da tyskerne angrep Norge i april 1940, og han gjør det på en måte som fengsler.

Det har vært skrevet utallige bøker om det tyske angrepet på Norge etter at Blücher ble senket, men fortsatt er det detaljer som ikke før har vært kjent. Visste du for eksempel at statsminister Nygaardsvold knakk fullstendig sammen, og tryglet om å få gi fra seg statsministerposisjonen? Boken viser dessuten en konge som fremstår med ryggrad, mot og integritet, og som skaper enda større forståelse for hvorfor han ble det samlingspunktet for nordmenn som han var under krigen. Og den viser hvordan handlingene til enkeltpersoner og offiserer skulle få stor betydning for at kongefamilien ikke ble anholdt og tatt i arrest, men klarte å flykte fra landet.

Jeg leste denne boken i april forut for et bokbad med forfatteren. Andre verdenskrig har alltid vært et tema som har interessert meg, og denne boken føyer seg inn i rekken av mine favoritter om emnet. Den tok meg rett og slett med storm. Jeg leste den fra perm til perm med en eneste gang, kun avbrutt av enkelte rop til min samboer med kommentarer som "visste du at statsminister Nygaardsvold gjorde sånn?"  eller henvisninger til andre overraskende ting jeg fant i teksten. Jeg fortsatte med å snakke om boken i flere dager etterpå, så godt likte jeg den.

Boken er skrevet som en spenningsfortelling, og bygd opp som en nyhetsreportasje. Jeg følte at jeg satt som flue på veggen når disse hendelsene utspant seg, og at Jacobsen satt og kommenterte til meg underveis. Kapitlene har ofte cliffhangere, noe som gjør at man leser videre. Den effektive fortellerstilen gjør at alle detaljene glir lett ned, og at boken ikke virker tung. Det er gode referanser til kilder forfatteren har brukt i arbeidet med boken.

Vi får detaljert innblikk i hvordan regjeringen håndterte krisen, som en bonus er det også lagt ved komplette møterererater fra regjeringens tre samlinger på Hamar og Elverum. Jacobsen viser også at ordren om å anholde kongen og regjeringsmedlemmene kom fra Hitler selv, og ikke var et soloutspill fra flyattaché Eberhard Spiller, i motsetning til hva flere andre historikere har hevdet i ettertid.

Kongens nei burde vært obligatorisk lesing for alle elever som lærer om 2. verdenskrig. Den vil kunne fengsle både liten og stor. Boken har også flere bilder av personer og aktuelle steder, og en lang litteraturliste for dem som vil lese videre.

Hamar Arbeiderblad
Kulturspeilet
Aftenposten