Bokelskerinnen intervjuer: Alexandra Beverfjord

I dag har jeg gleden av å ønske nok en debutant velkommen til bloggen min: Alexandra Beverfjord.
( Foto: Marte Garmann)

Alexandra Beverfjord debuterer med krimromanen "Kretsen", med journalistene Joakim Lund Jarner og Agnes Lea i hovedrollene. Beverfjord er godt kjent med pressemiljøet. Hun arbeidet i Adresseavisen fra 1996 til 2001, og har etter det vært i Dagbladet, hvor hun i dag er nyhetsredaktør. Hun er cand.polit med hovedfag i sosialantropologi og bor i dag i Oslo, men er oppvokst i Trondheim. Selv om hun debuterer med en krim, er ikke bokutgivelser ukjent terreng for henne. I fjor var hun med på utgivelsen av "Det bor et barn i mitt hjerte", som handler om det å miste et barn som nettopp er kommet til verden.

Temaet i "Kretsen" er ovegrep og seksualisert vold, og er inspirert av Spitzer - skandalen som figurerte i mediene i USA for noen år tilbake. Boken gir også et innblikk i det norske pressemiljøet og Beverfjord har holdt frem Stieg Larsson og Liza Marklund som andre inspirasjonskilder. I  likhet med krimkollega Asle Skredderberget ble Beverfjord antatt av Gyldendal på første forsøk.


"Kretsen" starter med drapet på den 19 år gamle BI - studenten Helle Isaksen, og snart følger flere forsvinninger og drap. Krimreporter Joakim Lund Jarder og kollega Agnes Lea dekker saken for Nyhetsavisen og det skal fort vise seg å bli farlig når jakten på sannheten leder dem mot noen av samfunnets mektigste menn.

Her følger et intervju jeg gjorde med Beverfjord i anledning lanseringen av boken:


”Kretsen” er altså navnet på kriminalromanen som du er ute med nå. Kan du fortelle litt om den?

”Kretsen” begynner med et brutalt drap på en ung BI-student. Senere forsvinner det andre jenter med tilknytning til den drepte, for så å dukke opp igjen som torturerte lik. Krimreporteren Joakim Lund Jarner og den politiske journalisten Agnes Lea får i oppdrag å dekke saken. Journalistarbeidet leder dem ut i den harde delen av Oslos natteliv, til eksklusive utesteder som frekventeres av finanshaier, maktkåte politikere og kriminelle fra byens underverden. Gjennomgangstemaet i boka er makt og overgrep.

Hvordan fikk du ideen til denne krimromanen, og hvor lenge har du arbeidet med boken?

Jeg synes at det å skrive om journalistrollen er fryktelig spennende. Som journalist har du en unik mulighet til å bevege deg i ulike miljøer. Pressemiljøet er intenst og veldig spennende. Det er en bransje full av sterke, kunnskapsrike og svært engasjerte folk, og  dette miljøet ville jeg ha som bakteppe gjennom boka. Når det gjelder selve plottet og karakterene er det hentet fra min egen fantasi. Jeg har holdt på med boka i et og et halvt år.

Det er flere og flere krimhelter og heltinner som er journalister. I din bok blir vi kjent med krimreporter Joakim Lund Jarner og hans kollega Agnes Lea. Hva skiller dine karakterer fra andre karakter i kriminalromaner som foregår i samme miljø?

De er unge og sultne. Joakim er både idealistisk og hardtarbeidende. Dessuten får han hjelp fra sine mørke drømmer. Kollegaen hans, Agnes Lea, er fersk politisk reporter, men har et voldsomt pågangsmot. Hennes
nysgjerrighet fører henne ut i livstruende situasjoner og rå ydmykelse.

Du har selv bred erfaring fra pressen. Er noe av det du skriver om  i "Kretsen" selvopplevd?

Karakterene og handlingen i boken er ren fiksjon. Men jeg har hentet inspirasjon og lånt fra dyktige kolleger, både i inn- og utland, når det gjelder selve beskrivelsen av journalistisk metode. I tillegg har det vært en fordel å ha erfaring fra bransjen i forhold til det å skulle beskrive pressemiljøet fra innsiden.

Mange forfattere har sagt at kriminallitteraturen er nyttig når det kommer til samfunnskritikk. Uten å røpe for mye av handlingen, finnes det noe av dette i din kriminalroman også og er i så fall det en av årsakene til at du valgte å skrive innenfor kriminalsjangeren?


Krimsjangeren gir en god mulighet til å skildre samfunnet og samtiden. Gjennomgangstemaet i denne boken er makt og overgrep – spesielt mot kvinner. Det har vært et poeng å vise at overgrep og seksualisert vold ikke bare er noe som skjer på skyggesiden, men at det er noe som skjer i mange former, og i alle samfunnslag.

Du har et aktiv liv som småbarnsmor og nå også nyhetsredaktør i Dagbladet. Hvordan har du gått frem for å få tid til å skrive denne boken, og har du noen spesielle skriveritualer?

Litt skrått kan jeg si at jeg skrev boka mens andre så på TV. Den er stort sett skrevet på kveldstid, etter at barna har lagt seg.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med ”Kretsen”?


Å skrive bok er noe annet enn journalistikk. Selv om det har vært utrolig gøy, er det både krevende og utfordrende å skulle sy sammen alle trådene. Men jeg har fått veldig god oppfølging av redaktøren min i Gyldendal, Trude Rønnestad. Hun anbefales!

Hvilke forfattere er du selv mest glad i, og hvem inspirerer deg mest?

Når det gjelder bøker som har beveget meg mest, er jeg så kjedelig at jeg må ty til klassikere. ”De elendige” av Victor Hugo, ”Krig og fred” av Lev Tolstoj. Når det gjelder forfattere som har inspirert meg til å skrive krim, blir det Stieg Larsson og Liza Marklund.

Kan leserne vente seg flere bøker fra din hånd?

Jeg er i gang med oppfølgeren til ”Kretsen”.

Hvis du bare fikk anledning til å lese tre bøker denne bokhøsten, hvilke tre bøker ville du da valgt?

Av de norske, ferske høstbøkene? Jeg gleder meg til gravejournalist Bjørn Olav Nordahls roman, ”Nesten tilstede”. Ellers er jeg nysgjerrig på dyktige Tom Egelands ”Fedrenes løgner” og på Asle Skredderbergets "Metallmyk". Den tror jeg er knallbra.


Tusen takk, Alexandra Beverfjord, for at du tok deg tid til å bli intervjuet på bloggen min.

"Kretsen" er altså ute i disse dager, og er en av bøkene jeg personlig er mest spent på denne høsten. Jeg kommer tilbake med anmeldelse av boken om ikke så lenge. Hvis du er nysgjerrig på boken og forfatteren, har du anledning til å møte Beverfjord i kulturhuset i Kolbotn 26. oktober. Da er hun en av mange debutanter som skal bokbades av Anne Schäffer.

Labels: , , , , , , , , , ,