Bokanmeldelse: Metallmyk av Asle Skredderberget

Sideantall: 320

Aker Brygge, en sen fredag kveld. Det er tomt rundt meglerbordet i Optima Finans. På et kontor lyser en enslig skjerm. Håvard Gabrielsen, en tallknuser som jobber med fusjoner, oppkjøp og børsnoteringer, venter utålmodig på en avgjørende e-post. Søndag morgen blir han funnet av rengjøringspersonalet. Han er drept, henrettet, av skudd til hodet og brystet. De spesielle omstendighetene gjør at Økokrim-etterforsker Milo Cavalli plutselig står overfor sitt første drap. Saken er også personlig: Håvard Gabrielsen er ikke bare et offer. Han var Milo Cavallis studiekamerat. Milos jakt på sannheten blant oppskrudde verdier og lyssky transaksjoner skal bli skjebnesvanger. Mektige krefter ønsker ikke saken oppklart. Snart befinner både Milo selv og familien seg i livsfare. Er det organiserte kriminelle som nå for fullt har tatt steget inn i det norske aksjemarkedet? Eller handler dette om at Håvard jobbet tett på en av Norges største våpenprodusenter før han ble drept?
(Hentet fra Gyldendal.no)

Sterkt verdsatt debut!

Asle Skredderberget viser klasse i sin første kriminalroman om økokrim - etterforsker Milo Cavalli

Aksjemegleren Håvard Gabrielsen blir skutt og drept på sin arbeidsplass i Optima Finans. Omstendighetene rundt drapet gjør at politiet søker hjelp hos Milo Cavalli, som har spesialkompetanse på økonomisk kriminalitet. Cavalli må sno seg gjennom et miljø hvor oppblåste verdier og higen etter penger er viktigere enn menneskelige hensyn. Og snart svever han selv i livsfare. Galleriet over mulige skyldige er stort, og de fleste har sine svin på skogen.

”Metallmyk” har et meget godt anslag, som bringer deg rett inn i handlingen. Og der blir du helt til boken er ferdig lest. Hadde det ikke vært for at hverdagen min var såpass hektisk de dagene jeg leste boken, ville jeg antagelig lest den ut i ett strekk. Norsk våpenindustri er et perfekt temavalg for en kriminalroman, og det er tydelig at forfatteren er både engasjert og belest om temaene han tar opp, uten at han blir belærende av den grunn. Kunnskapen er vevd så godt inn i handlingen, at det ikke blir tungt for leseren.

Skredderberget fører i det hele tatt et sikkert språk, som driver handlingen fremover. Han videreformidler økonomiske begreper på en slik måte at selv en leser uten bakgrunn i dette vil forstå. Spesielt god er metaforen han bruker for å forklare hvorfor regnskapet for en bedrift bare viser et øyeblikksbilde.

Dette er intelligent krim som ikke bare er ute etter å underholde, men også peker på flere samfunnsaktuelle spørsmål. Jeg ble svært interessert i å sette meg nærmere inn i norsk våpenindustri etter å ha lest denne boken.

Det jeg savner er å få vite mer om Milo Cavalli. Vi kommer aldri helt under huden hans. Han skildres stort sett gjennom hva han gjør, ikke så mye gjennom hva han tenker. Og det skulle jeg likt å vite mer om. Han er en særdeles spennende krimhelt med et stort potensiale, og jeg håper at Skredderberget lar oss få komme enda mer inn i hodet hans i neste bok.

Men alt i alt er dette en svært overbevisende debut og det skal bli uhyre spennende å følge forfatterskapet til Skredderberget fremover. "Metallmyk" er en av krimromanene du bør lese i høst. Den ga meg en svært god leseropplevelse og jeg satt igjen og ønsket at jeg kunne starte rett på en ny roman med Milo Cavalli i hovedrollen. Det var virkelig på høy tid at vi fikk en krim med en økokrim - etterforsker i hovedrollen! Kombinasjonen sterkt religiøs etterforsker som har en noe lemfeldig omgang med lover og regler og som må gi seg i kast med økonomisk kriminalitet, satt som et skudd. Anbefales på det varmeste.