Ny markedsføringsstrategi overfor (bok)bloggere

Norske forlag har forlengst oppdaget bokbloggeruniverset. Fra å være en sfære som de fleste forlagene tidligere så på med en viss skepsis og tilbakeholdenhet, har vi bokbloggere nå blitt et sted som er vel så viktig for markedsføringen av nye bøker som andre mediekanaler. Sitater eller terningkast fra omtaler og anmeldelser skrevet av bokbloggere brukes flittig i bokpromoteringen. Så viktig er dette blitt at flere forlag også sender manus på uutgitte bøker til bokbloggerne, noe som tidligere bare var forbeholdt bokhandlere som skulle lese bøkene før de kom i handelen.

Jeg mottar selv mange eposter daglig fra forlag som tilbyr anmeldereksemplarer av bøker eller forfatterintervjuer, og jeg vet at jeg ikke er den eneste. I dagens mediebilde er det ofte en kamp for og synes med nye bøker. Enkelte forlag velger derfor å ta i bruk kreative virkemidler for å få blest om sine bøker, som det siste stuntet fra Bastion forlag, organisert og utført av mediebyåret Re:Media:

I starten av mai tikket det inn en epost hos meg med følgende tekst:

Hei,

Mitt navn er xxxs og jeg samarbeider med Bastion Forlag i forbindelse med lansering av en ny bok. De ønsker å invitere deg sammen med totalt ca 20 bloggr til å være med på en konkurranse om å vinne en tur til New York som har en verdi på 10.000. All informasjon om konkurransen og boken finner du i vedlegg eller under. Supert om du gir meg beskjed så snart som mulig om du ønsker å bli med på dette og i tillegg sender navn og adresse direkte til xxx@bastion.no slik at boken kan sendes til deg.
Trykk på bildet for å lese teksten

Hvis du er lik meg, vil antagelig din reaksjon på denne eposten være noe slikt som "Er dette seriøst ment?"  Etter at den verste overraskelsen hadde lagt seg, ble jeg sittende å tenke. Litt provosert over at et mediebyrå tror at jeg og meningene mine er til salgs, ved siden av mange tanker om hvor problematisk en slik henvendelse faktisk er.  For de som ikke har lest "om meg" her inne på siden, så kan jeg opplyse om at jeg aldri har tatt betalt for en eneste ting jeg har gjort på denne bloggen. Og jeg godtar ikke annonser på bloggen.

Re:Media har kontroll på nyhetskritieriene sine. De har skjønt at eksklusivitet er et viktig kriterie for å, i dette tilfellet, friste bloggere til å skrive om Bastionboken. Det blir derfor understreket i eposten at jeg er en av noen utvalgte bloggere som får tilbudet. I tillegg, for ytterligere å friste meg til å skrive om boken, utlover de en konkurranse. De som blogger om boken kan vinne 2 billetter til New York. Konkurranse ja! Smøring er det gode, norske ordet jeg vil bruke om sånt. Sterkt problematisk!

Som om ikke dette er nok: det er kun den beste anmeldelsen som vil vinne, står det skrevet. Det står ikke noe om hva de legger i "beste", men jeg tolker dette i en positiv kontekst. Et forlag utlyser ikke en slik konkurranse fordi de vil samle opp mest mulig slakt om boken. De ønsker seg blurbs, med andre ord positiv omtale. Noe de også har fått. På forlagets facebookside kan vi se resultatene av denne henvendelsen i lenker og sitater ala dette:

En av Norges største bloggere, MARTHE BORGE, er forelsket i nyheten NEW YORK-BEKJENNELSER av EMMA CHASE: "Jeg har en crush på Drew Evans!"

På forlagets hjemmeside:

To av Norges største bloggere elsker allerede New York-bekjennelser:

«Jeg levde meg fullstendig inn i denne boken! Jeg klarte omtrent ikke legge den fra meg – Jeg elsker den!» - StyleConnection Kristin Gjelsvik

«Jeg har endelig funnet en ny bok å forelske meg i. Jeg har en crush på Drew Ewans»- Marthe Borge

«Jeg er yr og muligens litt forelsket,og det i selveste Drew Evans» - Beathes Bokhylle
Mediebyrået satte som krav at anmeldelsen skulle være postet mellom 20.5 og 1.6. Du kunne altså ikke selv velge når du ville skrive om boken. Dette ble styrt. Ikke nok med at de ville forsøke å friste meg til å blogge om en bok ved å lokke med tur. Mediebyrået ville også påvirke når jeg skulle skrive om boken, slik at dette kunne føye seg inn i den planlagte mediekampanjen for romanen.

Jeg er opptatt av å ha troverdighet og integritet, og jeg sier nei til alle henvendelser som tilbyr penger eller annet for at jeg skal blogge om bøker. De bøkene som velges på denne bloggen velger jeg ut fra egen leselyst og nyhetskriterier for øvrig. Ikke fordi jeg kan vinne en tur. Hvis jeg for eksempel hadde takket ja til denne henvendelsen og faktisk lest og likt boken, hvordan kunne mine lesere visst om jeg skrev en god anmeldelse ut fra egne tanker og ikke ut fra at jeg kunne vinne en tur? Vi ser at enkelte bloggere har takket ja til henvendelsen, og uten at jeg skal mistenkte dem for manglende integritet vil jeg likevel ha store vanskeligheter med å tro på lovordene om denne boken når jeg vet hva som ligger bak. Man er pliktig til å merke innlegg som dette med reklame, og reklame har jeg ikke alltid like lett for å ta seriøst. For mange vil det nok også være fristende å være positiv i sin omtale for å få en mulighet til å vinne tur.

Det kommer stadig kritikk av bokbloggere. Mye av kritikken vitner om en generelt manglende kunnskap om norske bokbloggere og miljøet som sådan. Likevel kan det av og til se ut som kritikerne, som tidligere har virket uvitende, etter hvert kan se ut som om de får rett i sine bange anelser dersom vi skal begynne å takke ja til henvendelser som dette. Det vil i hvert fall ikke jeg være med på!



Labels: , , , , , , , , ,