Bokanmeldelse: Før jeg forlater deg, Alexandria Bockfeldt

Forlag: Juritzen
Sideantall: 301
Utgitt: September 2013
Kilde: Anmeldereksempar
Verdt å vite: Alexandria Bockfeldt har blant annet en master i Creative Writing, og har utgitt flere noveller på engelsk. Før jeg forlater deg er hennes debutroman, og hun begynte å skrive den i 2008. Den ble opprinnelig skrevet på engelsk.

Sårt om kjærligheten

Romanen Før jeg forlater deg innledes med en scene fra Hardangervidda i 2002, og så forflytter vi oss til London i 2010. Her bor flyvertinnen Helena sammen med sin mann Daniel, og deres datter Cassiopeia. Helena pendler mellom besøk hos sin senile mor på sykehjem, jobb og familie, mens hun lengter tilbake til et spesielt møte i fortiden. Parallelt med dette blir vi kjent med kunstfotografen Aurelie, som befinner seg i M’Nembe i Afrika sammen med sin mann, legen Bruno. Aurelie har også en stor lengsel i seg.

Som det går frem av handlingsbeskrivelsen, er dette en roman om relasjoner, og spesielt forholdet mellom kvinner. Bockfeldt skriver om det til tider vanskelige forholdet mellom mor og datter.
Følelsen av å skuffe, og ikke leve opp til forhåpninger – ikke være den man tror ens mor skulle ønske at man var. Usagte ord og følelser, som bygger seg opp som en mur mellom mødre og døtre, og lengselen etter at ting kunne ha vært annerledes. Før jeg forlater deg er også en roman om forholdet mellom søsken, og knivingen om en forelders kjærlighet og anerkjennelse. Helt i sentrum står imidlertid den lesbiske kjærligheten mellom to kvinner, og hvor fin, men også til tider vanskelig den kan være.

Den store kjærligheten og hvordan man velger, eller ikke velger, å forholde seg til den, går som en rød tråd gjennom romanen. Moren til Helena er svært opptatt av atombomber, og kjærligheten som skildres i denne boken kan på mange måter minne om en slik bombe, som når den overraskende utløses, skaper ringvirkninger langt inn i fremtiden. Ingen av dem som står i nærheten forblir uberørt. Lengsel og sorg er også temaer forfatteren er inne på, og hun reflekterer rundt forskjellen mellom den fysiske kjærligheten og den som sitter i hjertet.

Første delen av romanen er ganske innadvendt og stillferdig. Bockfeldt bygger stille og rolig opp historien, inntil den tar av i den siste delen av boken. Hun har talent for å skildre, og skape gode øyeblikk i teksten. Med fotografens presisjon fanger hun hendelsene, fryser og forstørrer dem, og fyller dem med passende farge, før hun skifter fokus til et nytt bilde. Innledningen av romanen var en av scenene som virket sterkest på meg, men jeg har også sans for Bockfeldts landskapsskildringer. De siste setningene i romanen er nydelige, og setter et pent punktum for denne fine leseropplevelsen.

Selv om det er mange gode skildringer i teksten, har Bockfeldt av og til en tendens til å gli litt over i det klisjeaktige og melodramatiske i enkelte scener. Dette trekker noe av helhetsinntrykket ned, men like fullt er Før jeg forlater deg en god debut.

Juritzen forlag satser sterkt på å bringe flere forfatterstemmer ut i den norske offentligheten. Med Bockfeldt har de sikret seg en spennende stemme. Forlaget kaller romanen unorsk. Jeg vil heller si at den skiller seg noe ut blant romanene jeg har lest fra samme forlag, da den ikke er spesielt kommersiell, og det er ment som en kompliment. Jeg synes dessuten det er flott at flere norske forfattere skildrer den lesbiske kjærligheten, og Bockfeldt gjør dette på en måte som er egnet til å bryte ned eventuelle fordommer. Slike romaner trenger vi flere av.

Denne anmeldelsen har tidligere stått på trykk hos BraBok, derfor bruker jeg terningkast her.

Labels: , , , , , , , , , , , , ,