Bokanmeldelse: På ville veier, Cheryl Strayed

Forlag: Aschehoug
Sideantall: 400
Utgitt: August 2013
Sjanger: Sakprosa / roman
Verdt å vite: Cheryl Strayed har opplevd stor suksess med sin selvbiografiske roman etter at Oprah Winfrey bekjente sin kjærlighet for boken på TV. Boken skal filmatiseres, og Nick Hornby skriver manuset. Reese Witherspoon skal ha hovedrollen.

Sterk selvbiografisk roman

Cheryl Strayed var svært knyttet til sin mor, men da Cheryl er 22 år gammel, dør moren av kreft. Tilbake står Cheryl og vet ikke hva hun skal gjøre, og sorgen over morens død ødelegger ekteskapet hennes. Cheryl forsøker å maskere smerten med menn og narkotiske stoffer, men det gjør bare alt verre. Hun forstår at hun er nødt for å ta noen grep, og bestemmer seg for at hun vil legge ut på en vandring langs The Pacific Crest Trail - en rute som strekker seg langs hele Californias villmark.
Jeg måtte forandre meg, var den tanken som drev meg i disse månedene mens jeg planla turen. Ikke til en annen person, men tilbake til den personen jeg hadde vært før - sterk og ansvarsbevisst, klarsynt og målbevisst, etisk og god. Og PCT skulle få meg dit. Jeg skulle finne tilbake til min indre styrke, langt unna alt som hadde gjort livet mitt til en vits.

Utstyrt med en altfor tung sekk, som hun kaller Monster, en guide over vandrerruten, en faktabok om hvordan man bruker kompass og andre nødvendigheter, setter Cheryl av gårde. Hun lar seg fort sjokkere over erkjennelsen av at alt hun trenger for å overleve kan bæres på ryggen, og at livet kan gjøres så enkelt. Hun forstår imidlertid også raskt at turen ikke har vært helt gjennomtenkt, og konfrontert med farer, både fra ville dyr og naturelementene, begynner hun å lure på hva i alle dager hun har begitt seg ut på.

Hvis man ikke kjenner til Cheryl Strayed og hennes historie, vil man kunne lese denne boken som en oppdiktet roman. På ville veier har en oppbygging og et innhold som leder tankene i den retningen. Cheryl selv er hovedkarakteren, og den som innehar fortellerstemmen, og i løpet av boken utvikler hun seg på flere felt. Man skulle kanskje tro at en slik selvransakelsestur ville blitt kjedelig å lese om, men det er det ikke. Boken har et godt driv, den er velskrevet og interessant. Det skjer stadig noe som holder leserens interesse i ånde, enten det er naturskildringer, tilbakeblikk på Cheryls gamle liv eller farer hun møter i villmarken. Jeg synes også det er interessant å oppleve hvordan Cheryl utvikler seg, noe som blir stadig mer synlig etter hvert som handlingen drives frem. Interessant er det også å lese om de mange mennesketypene hun møter på vandringen. Personer som har sine egne grunner for hvorfor de er ute på vandring.Jeg tenkte litt på bøkene til Jeannette Walls da jeg leste. Her handler det også om dysfunksjonelle familieforhold, og hvordan opplevelser i barndommen former ens voksne liv. Er visst mange forfattere som er opptatt av dette for tiden.

På ville veier er også en selvutviklingsbok som handler om søken etter meningen med livet. Den er full av livsvisdom og interessante refleksjoner. Andre temaer er mot og sorg, og Cheryl skriver om hvordan hun opplever det å konfrontere følelser hun så lenge har flyktet fra. I tillegg gir boken deg lyst til å snøre på deg turstøvlene, hive sekken på ryggen og ta en tur ut i naturen.

Dette er en varm og fin skildring over levd liv, en vandring langs PCT og hva det vil si å være et menneske. En av bokhøstens høydepunkter så langt.