Bokanmeldelse: Himmelen finnes, Eben Alexander

Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 232
Utgitt: September 2013
Sjanger: Alternativ litteratur
Verdt å vite: Eben Alexanders debut Himmelen finnes har blitt en bestselger i USA etter utgivelsen i 2012, med flere millioner solgte eksemplarer. Universal Pictures har kjøpt filmrettighetene til boken, og påstandene i den har blitt gjenstand for mye debatt. Blant annet har flere leger hevdet at Alexander farer med løgn. Eben Alexander besøker Norge i slutten av denne uken.

Med troen i sentrum

Det er lenge siden jeg har lest en bok innenfor sjangeren alternativ litteratur. Da jeg var yngre slukte jeg, ofte helt ukritisk, det meste jeg kom over her. Himmelen finnes har, som jeg nevner innledningsvis, fått svært mye omtale siden den ble utgitt i 2012. Ikke til å undres over, siden forfatteren, Eben Alexander, så klart slår fast at han kan bevise at det finnes et liv etter død. Et liv med en gudommelig, kjærlighetsfylt kraft i sentrum.

Det hele starter i november 2008. Da våkner den amerikanske nevrokirurgen Eben Alexander med store ryggsmerter. Etter hvert blitt han dårligere, og da ambulansen ankommer er det klart at han er veldig syk. På sykehuset finner de etter hvert ut at han lider av en meget sjelden form for bakteriell meningitt. Eben Alexander tilbringer syv dager i koma, og mens familien våker rundt sykesengen hans, hevder han i ettertid at han besøkte en annen dimensjon: himmelen.

Himmelen finnes handler ikke bare om Eben Alexanders påståtte opplevelser da han lå i koma. Han forteller også om livet sitt før han ble syk, om hvordan han har opplevd det å være adoptert, om kjærligheten til sin familie, om utdannelse og interesser. Etter hvert som handlingen dreier inn på den skjebnesvangre novembermåneden i 2008, alternerer kapitlene mellom det som skjer med Eben Alexander på sykehuset og opplevelsene han hevder å ha hatt mens han lå i koma. Det er mye medisinsk terminologi, og Alexander hevder bestemt at det han opplevde ikke har noen naturlig forklaring, det skyldtes verken hallusinasjoner eller noe annet. Han besøkte det stedet vi alle skal til den dagen vi dør, og sjelen vår etter hans mening forlater kroppen. Han gjør også et stort poeng ut av det faktum at han, før han selv hadde denne påståtte opplevelsen, var skeptisk til alt av nær - døden opplevelser, og alltid hadde avfeid slikt som ren fantasi og nettopp hallusinasjoner. Etter sine egne påståtte opplevelser, er han blitt omvendt, og har gjort det til sitt kall å fortelle andre om det han mener å ha opplevd.

Jeg skal medgi at det er fascinerende og fengende lesing, men det som fenget meg mest med boken var faktisk ikke Eben Alexanders skildringer av sin påståtte reise til den andre siden. Det var det som foregikk av medisinske begivenheter. Jeg har lite kunnskap om nevrokirurgi, men synes det er et mirakel i seg selv at han kom uskadet fra oppholdet i koma hvor han i praksis var hjernedød. Det sies også i boka at hans tilfelle er unikt medisinsk sett. Skildringene fra den andre siden likner på mye av det man har lest om tidligere. Det snakkes om den kjærlige gud, om meningen med livet, og freden og harmonien man visstnok opplever på dette stedet. Litt livsfilosofi er det absolutt mulig å hente herfra.

Når det kommer til om Eben Alexander snakker sant eller ikke, er nok det opp til hver enkelt leser. Han gjør sitt beste for å overbevise leseren, og boken er i så måte svært subjektiv. Folk som allerede har en tro om et liv på den andre siden, vil få mye bekreftet gjennom denne boken. Folk  som er skeptiske, vil nok fortsatt være skeptiske etter å ha lest denne boken. Fascinerende lesing er det uansett hva slags standpunkt man faller ned på.