Bokanmeldelse: Frost i mai, Sarah Jio

Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 288
Originaltittel: Blackberry Winter
Utgitt: August 2013
Kilde: Leseeksemplar
Verdt å vite: Sarah Jio brakdebuterte med romanen Violets of March i 2011. Boken ble en bestselger, og rettighetene ble solgt til flere land. Siden den gang har hun skrevet seks romaner. En av dem, Huset ved stranden, er tidligere utgitt rett i pocket av Cappelen Damm. Sarahs hjemmeside finner du her.

Bevegende sidevender

Sarah Jio har valgt enkle, men effektive elementer som kjærlighet, drama og mysterier når hun har skrevet sin nyeste roman Frost i mai.

Våren 1933, mens en snøstorm herjer i Seattle, opplever fattige Vera Ray alle mødres mareritt. Den tre år gamle sønnen hennes, Daniel, forsvinner fra sin seng mens Vera er på arbeid. Det eneste sporet Vera finner igjen etter ham, er den etterlatte bamsen hans i snøen. Ingen har sett noe, og politiet avviser saken og mener gutten har rømt hjemmefra. Vera forsøker febrilsk å finne ut hva som har hendt med gutten, og i sin søken skal hun komme til å foreta valg hun aldri tidligere ville ha vurdert.

I mai 2010 rammer en liknende snøstorm Seattle. Claire Aldridge får i oppdrag å dekke hendelsen ved å sammenligne den med snøstormen i 1933. Undersøkelsene hennes fører til at hun oppdager den gamle forsvinningssaken, og jo dypere hun graver seg ned i saken, jo mer opptatt blir hun av å finne ut av unge Daniels skjebne. Arbeidet blir en virkelighetsflukt for å dekke over det vonde hun står overfor i sitt eget privatliv.

Sarah Jio er den nye bestselgende forfatteren som tråkker i de samme sporene som Kate Morton, Katherine Webb og Lucinda Riley. Ved å bruke elementer som leserne kan kjenne seg igjen i, for eksempel kjærlighet, og parre dette med drama, hemmeligheter og fortidige hendelser, alt kledd i et enkelt men effektivt språk, har Jio skapt en bevegende og hjerteskjærende sidevender som vil appellere til lesere overalt.

Frost i mai har kapitler som alternerer mellom hendelsene i 1933 og i 2010, fortalt gjennom Vera og Claires øyne. I likhet med Vera opplever også Claire vanskelige hendelser privat, og de to kvinnenes skjebne berører, men klarer ikke å engasjere meg før i slutten av romanen. Jios språk er enkelt og svært lite nyskapende. Hun vet hvilke ord hun skal bruke for å trykke på de rette knappene i leserens hjerte, men det blir for lett og romanen har ingen tyggemotstand, og gir lite grunnlag for refleksjon. Claires undersøkelser rundt Daniels forsvinning tar også for mange snarveier, spesielt fordi Jio har skrevet inn tilfeldigheter som blir litt for tilfeldige. Jeg synes også mye av handlingen var forutsigbar.

Temaene i romanen er universelle, og vil nok i særdeleshet appellere til kvinnelige lesere. Kjærlighet er nevnt. Håp og lengsel er et annet tema, og den kjærligheten en hver mor føler til sitt barn. Det handler også om kampen for å overleve. I tillegg er vennskap et viktig tema. Romanen tegner også et bilde av forholdene de fattige i Seattle levde under på 1930 – tallet, og skildrer også forholdet mellom disse og de rike innbyggerne.

Trass i sin enkelthet er Frost i mai en hjertevarm fortelling som vil gi leserne en grei virkelighetsflukt, og som er super lektyre når du trenger noe enkelt og bevegende.

Denne anmeldelsen har tidligere vært publisert hos BraBok.