Bokanmeldelse: Høyest av alt, Tanis Rideout

Sideantall:400 (Innbundet)
Utgitt: Mars 2013
Sjanger: Historisk roman
Verdt å vite: Det ble store budrunder da rettighetene til Høyest av alt ble lagt ut for salg. Forfatteren, Tanis Rideout, har tidligere skrevet poesi, men dette er hennes debut som romanforfatter.

Ruvende kjærlighet

Lenge før utgivelsen ble denne boka en «snakkis». Tanis Rideouts debutroman fikk amerikanske forlag til å by over seg i håp om å sikre seg rettighetene.

Høyest av alt er historien om den virkelige fjellklatreren George Mallory, og hans forsøk på å bli den første til å nå toppen av Mount Everest i 1924. Han har tidligere foretatt to mislykkede forsøk på å bestige den samme fjelltoppen, men han er fast bestemt på at denne gangen skal han lykkes. Vi følger George og de andre som deltar på ekspedisjonen gjennom måneder med slit og farer. Parallelt med dette følger vi Georges hustru Ruth gjennom en dag i England. Hun går hjemme sammen med deres barn og lengter etter ektemannen, og ber om at han vil komme helskinnet ned fra fjellet igjen.

Synsvinklene i romanen skifter mellom Ruth, George og et annet av medlemmene i ekspedisjonen, Sandy Irvine. Kapitlene som omhandler fjellekspedisjonen er holdt i en fortidig form, mens kapitlene hvor Ruths synsvinkel er gjeldende, er skrevet i presens. Dette fungerer godt til å skille de to handlingene fra hverandre i tid og rom, og gjør at vi er ekstra til stede i Ruths tanker og lengsler etter ektemannen.

Høyest av alt er først og fremst en fortelling om kjærlighet og lidenskap. Det handler om kjærligheten mellom George og Ruth, og den kjærligheten de føler til sine barn. Det er også en historie om den kjærligheten og besettelsen som George føler for Mount Everest. Allerede som ung gutt var klatring en lidenskap for ham, og han har satt seg i hodet at han skal bestige dette fjellet.

Fjellet er på mange måter en metafor for en kvinne i denne fortellingen. I likhet med en kvinne er Mount Everest noe mannen i George Mallory føler behov for å temme og overvinne. Jo mer utfordrende og vanskelig fjellet er å bestige, jo mer attraktivt blir det å nå toppen. Fjellet fungerer også som en metafor på den ekte kjærligheten. Uoppnåelig for mange, tiltrekkende, vakkert, berusende, men med skarpe kanter man kan såre seg på, og en evne til å endre seg raskt og brutalt. Mange vil ofre mye for å vinne den store kjærligheten, og alt som følger med den, og George er intet unntak. Jakten på ære er et annet tema i teksten, og det er særlig skildret gjennom Sandy.

Rideout er dyktig til å skildre omgivelser og følelser. Hun maler et så godt bilde av Mount Everest at fjellet selv nesten blir en egen karakter i fortelling. Gjennom grundig research bringer hun også Georges ekspedisjon til live, og leseren sitter med hjertet i halsen mens man følger med på forsøket på å nå toppen. Rideout tar seg tid til å dvele ved øyeblikkene og de små detaljene i historien, men evner på samme tid å skape et driv og en fremdrift i romanen. Vi kan føle Georges lidenskap, og Ruths sorg over at fjellet stjeler ektemannen fra familien.

Høyest av alt er en medrivende og inderlig velskrevet kjærlighetshistorie. Det er også verdt å nevne Kia Hallings flotte oversettelse av teksten, og den meget dekkende tittelen som boken har fått på norsk.

Denne anmeldelsen er tidligere postet hos BraBok.