Bokelskerinnen intervjuer: Lars Mæhle

I dag synes jeg det er fint å ønske Lars Mæhle velkommen til bloggen min:
Foto: Tove Breistein
Lars Mæhle vokste opp på Sunndalsøra, men bor i dag i Oslo. Litteratur ble tidlig en interesse for Lars, godt hjulpet av en far som fôret ham med bøker, og en norsklærer som brant for faget og litteraturen. Det er derfor ikke overraskende at det står hovedfag i Litteraturvitenskap på CV' en hans. Lars har jobbet som redaktør for pocketbøker i norske Gyldendal, men er i dag forfatter på heltid. Ved siden av litteratur er Lars interessert i film og musikk.

Forfatterdrømmen ble tidlig sterk i Lars, og allerede rundt 18-års alderen begynte han å sende inn manus til ulike forlag. Han ble antatt da han var 32 år gammel og i 2002 kom debutboka Keeperen til Tunisia ut, en ungdomsbok som senere er filmatisert. Siden den gang har Lars skrevet til sammen seksten romaner for barn og ungdom, og en novellesamling for voksne. Hans store gjennombrudd kom med fantasyromanen Landet under isen i 2009. En roman som ble tildelt uPrisen, Fabelprisen, Kulturdepartementes litteraturpris for barne - og ungdomslitteratur, og som ble nominert til Brageprisen.

Nylig ble den syttende romanen til Lars utgitt, krimdebuten Den mørke porten:
I Den mørke porten blir vi kjent med psykologen Ina Grieg. En mann blir funnet myrdet i de gamle kirkeruinene i Maridalen, og drapet har mange kjennetegn med det tidligere mordet på en av Griegs kollegaer. Grieg hjelper politiet i etterforskningen, og snart finner de ut at de står overfor en rekke drap begått over flere år.

Under kan du blant annet lese om hvorfor Lars Mæhle har tatt steget inn i krimsjangeren, og hva som er grunnen til at han ville ha en psykolog som hovedperson i krimdebuten:

Du er aktuell med Den mørke porten denne våren. Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Jeg jobber ganske mye med idefasen og det å lage kreative rammer for bøkene mine. Den mørke porten startet med følgende utgangspunkt: Jeg ville fortelle en krimhistorie som i nåtiden foregikk over sju døgn. Samtidig skulle skje sju drap i boka, og disse blir fortalt «baklengs», bakover i tid, helt til et punkt x – en hendelse som alt springer ut fra, også årsaken til drapene.

Boka er blitt til over en periode på tre–fire år. Det har vært flere runder med bearbeiding av manus, også. Hovedpersonen har blant annet skiftet kjønn underveis. Den første hovedpersonen ble for lik meg selv – og for kjedelig. Da skrev jeg hele boka på nytt, med en ny rollefigur som var diamentralt forskjellig fra meg selv.

I boka møter vi blant andre Ina Grieg og psykologiprofessoren Trygve Winther. Hva er grunnen til at du ville ha en psykolog i sentrum av romanen?

Jeg bestemte meg tidlig for ikke å skrive en politikrim. Jeg har aldri arbeidet som politi, og tror ikke jeg kunnet skrevet troverdig nok om følelseslivet til en politimann. En psykolog passet bra for de temaene jeg ønsker å utforske. Den krimmen som fascinerer meg mest, er den som klarer å borre i de mørke krokene i menneskesinnet, samtidig som den forteller en spennende historie, naturligvis.

En seriedrapsmann er sentral i Den mørke porten. Uten å røpe for mye av handlingen, hvordan har du gått frem for å gjøre en slik morder troverdig for norske forhold?

Dette er jo et dilemma. I moderne tid fins det få seriedrapsmenn i Norden. Men vi har f.eks. lasermennene i Sverige, og på kontinentet og i Statene er det mange tilfeller. Det viktige for leseren, tror jeg er om drapshandlingene er godt motiverte og virker troverdige ut fra rammen. Sett ut fra et dramaturgisk synspunkt, for å skape spenning i en historie, er jo modellen med seriedrap svært effektiv.

Den mørke porten er din debut innen krimsjangeren. Var dette en sjanger du fikk litt smaken på da du la inn krimelementer i fantasyromanen Landet under Isen?

Jeg har alltid lest svært mye krim. Da jeg var tenåring, lånte jeg vanligvis tre krimbøker og en «ordentlig» bok (som min far kalte det) hver måned. Det er således en sjanger jeg har «under huden», tror jeg. Landet under isen var en slags forsmak, kan man kanskje si, ja. Før jeg tok steget fullt ut.

Hva har vært den største utfordringen i å gå fra å skrive bøker for barn og ungdom, og nå til å skrive for voksne?

Fra et faglig synspunkt: Psykologien og karakterportrettene bør være mer kompleks og sammensatt. Fra et personlig synspunkt: Jeg har alltid hatt litt prestasjonsangst for å skrive for voksne. Jeg elsker å møte og lese opp for barn. Når jeg skriver for voksne, må jeg jo være seriøs …

Du har hovedfag i Litteraturvitenskap. Hvor viktig har den utdannelsen vært for din karriere som forfatter?

Hm. Den har vært viktig i den forstand at jeg har fått lest mye bra litteratur. Ellers fint lite. Jeg har skrevet rimelig regelmessig siden jeg var 18 år. Jeg har aldri skrevet så dårlig som mens jeg var litteraturstudent. Pretensiøst og selvhøytidelig.

Du har utgitt mange bøker jevnt over flere år, samtidig som du arbeider i forlag. Hvordan finner du tid til å skrive, og hva inspirerer deg mest?


Bare for å ha sagt det: Jeg jobber ikke i forlag lenger. Har vært heltidsforfatter i ett år. Det å skrive er for meg rett og slett steinhardt arbeid, og noe jeg legger sjela mi i. Men jeg prøver å koble lek, oppfinnsomhet og nysgjerrighet inn i dette arbeidet.

Jeg kan bli inspirert av nesten hva som helst, alt fra ting som har skjedd i mitt eget liv – til ting jeg leser eller opplever. Noen ganger går jeg turer for å tenke over ideer til nye prosjekter. Da tenker jeg gjerne at «nå har jeg ingen ideer», «nå har jeg ingen ideer». Men når jeg kommer hjem, kan ideene poppe opp, og gjerne like før jeg skal sove.

Hvilke krimforfattere er dine favoritter, og har du noen gode boktips innen sjangeren?

Her er noen gode svensker i alle fall: Håkan Nesser, Kerstin Ekman, tidlig Henning Mankell, Åsa Larsson, Johan Theorin.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Lars Mæhle.

Den mørke porten kom ut for kort tid siden, men allerede har utlandet vist interesse for den. For kort tid siden ble rettighetene til boken solgt til det tyske forlaget Ullstein Buchverlag, som blant annet har forfattere som Jo Nesbø og Liza Marklund i stallen sin. Hvis du vil vite mer om Lars, finner du hjemmesiden hans her.






Labels: , , , , , , , , ,