Bokelskerinnen 3 år, og en smak av 2013 - konkurranse

Vi er godt i gang med et nytt bokår, og i januar 2013, nærmere bestemt 5. januar, er det nøyaktig tre år siden jeg skrev mitt første innlegg på denne bloggen. Disse tre årene har fløyet forbi, og jeg synes det er litt rart at det alt har gått tre år siden mine første setninger her inne på bloggen. Jeg synes også det er utrolig inspirerende at så mange klikker seg inn hver dag og hver uke for å lese det jeg har å melde om bøker.

Det første innlegget jeg skrev var en bokanmeldelse av Guilty Pleasures av Laurell K. Hamilton. Den gangen hadde jeg ingen spesielle tanker rundt bloggen min annet enn at jeg ville skrive om bøker, og snakke med andre som også likte å lese og blogge om bøker. På den tiden kjente jeg heller ikke så mange som leste like mye som meg, og som også leste mange av de samme bøkene som meg. Jeg ønsket meg rett og slett flere litterære samtaler og diskusjoner.

Jeg husker godt hvor skummelt det var å trykke på "publiser" på det første innlegget. Tanken på at det jeg la ut ble offentlig eie var veldig skummelt i starten. Når man driver en blogg har man som regel ingen over seg som leser igjennom og kommer med kritikk til det man legger ut, man er sin egen kritiker. Jeg hadde også noen dårlige opplevelser fra et bloggsamfunn hvor jeg var aktiv en liten periode, og det gjorde at jeg også syntes det var skummelt å publisere. I starten følte jeg at jeg kun blogget for meg selv og at få leste det jeg la ut- helt til jeg innså at bloggen hadde forhåndsgodkjenning av kommentarer. Flere bokbloggere hadde tatt veldig godt i  mot meg,og kommentert på innleggene mine. Jeg er blant annet veldig takknemlig for mottakelsen jeg fikk av Mari fra Flukten fra virkeligheten. Hun stilte opp og svarte på alle de spørsmålene jeg hadde rundt tekniske ting vedrørende blogspot og annet rundt bloggen. Det betydde mye for meg da jeg var helt ny!

Det norske bokbloggeruniverset var et godt sted å være, og jeg oppdaget daglig nye, fine blogger jeg begynte å følge. Før jeg startet min egen blogg hadde jeg ikke lest så mange bokblogger, og jeg ble overrasket over hvor mange bokbloggere det faktisk var og hvor bra og interessant de skrev. I og med at jeg leser, og leste, mange bøker på engelsk valgte jeg også å opprette en egen engelsk bokblogg dette året. The Norwegian Book Girl har blitt kraftig forsømt det siste året, ikke minst på grunn av bryllupet mitt, og jeg er usikker på hvor aktiv jeg kommer til å være der i fremtiden.

Mye av grunnlaget til det som er Bokelskerinnen i dag, ble lagt i 2010. Jeg begynte med forfatterintervjuer den sommeren, noe jeg også har fortsatt med på jevnlig basis. Forfatterne har alltid vært veldig positive når bokbloggere kontakter dem opplever jeg, og selv i starten fikk jeg sjelden nei da jeg ba om et intervju. De stilte sporty opp. Bokanmeldelsene har det bare blitt flere og flere av, og de er blitt litt mer grundige enn hva som var tilfelle da jeg startet å blogge. Jeg deltar på leseutfordringer, og har egne leseutfordringer - blant annet er det viktig for meg å bruke bloggen til å løfte frem norske debutanter. For meg har bloggen blitt en stor lidenskap, et sted hvor jeg kan få utløp for min store bokinteressse og hvor jeg også kan få brukt journalisten i meg ved å intervjue forfattere, skrive om aktuelle nyheter fra bokverdenen, skildre fra arrangementer og lignende. Jeg har generelt en journalistisk tilnærming til de tingene jeg gjør her på bloggen. Bokelskerinnen er en liten oase i hverdagen for meg, noe jeg kan drive med for å koble helt av. Også har jeg lært en hel masse av å blogge, det setter jeg også stor pris på.

Bloggen har også ført til at jeg har blitt kjent med veldig mange flotte bokbloggere, både på nett og i det virkelige liv. 2012 ble det store året for dette. Da møtte jeg for første gang ansikt til ansikt flere av bokbloggerne jeg følger fast, og det har ført til enda flere inspirerende møter og samtaler og daglig kontakt på blant annet facebook. Hadde jeg visst at bokblogging ville føre til at jeg ble kjent med så mange fine, bokinteresserte mennesker, hadde jeg begynt å blogge for ti år siden. I tillegg har jeg fått anledning til å intervjue og møte mange spennende forfattere. Det har vært inspirerende for meg på mange måter. Bloggen har også ført til andre ting, blant annet at jeg har begynt å reise til bokarrangementer ute i verden på egen hånd. Før jeg begynte å blogge hadde jeg aldri sett for meg at jeg for eksempel skulle reise helt til New York på bokmesse, og det attpåtil alene.

Jeg opplever at det norske bokbloggermiljøet har endret seg kraftig på de tre årene jeg har holdt på. Da jeg startet å blogge visste jeg for eksempel ikke at det fantes noe som helt bokbloggerturneen, og jeg visste heller ikke at det fantes noe som het leseeksemplarer. Dette var før min tid i bokhandel, så et leseeksemplar hadde jeg aldri sett eller hørt om før. I 2010 hørte det til unntakene at forlagene sendte ut anmeldereksemplarer til bokbloggere. Forlagene var litt skeptiske til bokbloggere, opplevde jeg, dog fantes det unntak, blant dem var Juritzen forlag som jeg husker som et av de mest positive forlagene overfor bokbloggere på den tiden. Mye har skjedd siden den gang, forlagene har for alvor oppdaget bokbloggerne, og i 2012 har det vært mange debatter om bokblogging og bokbloggernes rolle i den litterære offentligheten. Mange av argumentene og tingene som blir sagt og fremhevet, kjenner jeg igjen fra det amerikanske, og det britiske bokbloggermiljøet, hvor disse diskusjonene gikk da jeg startet å blogge. Jeg synes det er bra at det er blitt mer fokus på og flere debatter rundt bokblogging, det fører til at jeg er enda mer bevisst min egen rolle som bokblogger og det er aldri negativt. Tilveksten til bokbloggermiljøet har også vært stor, de siste årene har det kommet enda flere fine og spennende bokblogger. I 2012 var jeg også med på å arrange den første norske bokbloggerkonferansen, og det blir nok en gjentakelse av den i år.

Nå virker det på innlegget mitt som om disse tre årene har vært en generell dans på roser, hva bokbloggingen min angår, og selv om det i 99 prosent av tilfellene er positivt å være bokblogger skjer det også ting som er mindre positive. Jeg skal skrive om det i et eget innlegg. I dette innlegg skal jeg tillate meg å ha oppmerksomheten rettet mot det som er positivt og bra.

Jeg har lyst til å takke alle dere lesere som er innom bloggen min hver dag og leser og kommenterer på det jeg skriver, enten i kommentatorfeltene eller på epost. Som jeg skrev innledningsvis opplever jeg det som veldig inspirerende. Jeg vil også  takke forlagene som alltid er imøtekommende når jeg kontakter dem med ulike forespørsler, og som blant annet hjelper meg med å komme i kontakt med forfattere jeg ønsker å intervjue. Jeg har lært veldig mye om den norske bokbransjen på de tre årene jeg har holdt på, og det setter jeg veldig stor pris på.

For å gi noe tilbake til dere som leser bloggen min, har jeg bestemt meg for å ha en aldri så liten:

Konkurranse!

Jeg vil markere jubileet her på bloggen med en liten konkurranse, og den konkurransen har en smak av 2013 i seg. Tanken er at de som vinner skal få sjansen til å starte bokåret 2013 med noen store leseopplevelser. Jeg har derfor valgt ut noen bøker som jeg vet er bra. Tre vinnere vinner hver sin bokpakke med bøker som kommer på norsk denne våren. To av bokpakkene er norske bøker, og den siste bokpakken er bøker på engelsk. De norske bøkene er sponset av norske forlag på forespørsel fra meg, mens den engelske bokpakken er sponset av meg. Det blir også noen andre overraskelser i bokpakkene.

De norske bøkene du kan vinne er disse: 

Alyson Richman: Hele livet på en dag
Torbjørn Øverland Amundsen: Bian Chen
Timeri Murari: Den talibanske cricketklubben
Yrsa Sigurdardottir: Dødsskipet
Massimo Gramellini: Drøm søte drømmer
Lyndsay Faye: Gothams guder

Enkelte av disse bøkene er ikke utkommet enda, men blir sendt til vinneren når de utkommer. Her har du flere oppslukende leseopplevelser i vente.To vinnere vinner 3 bøker hver.

De engelske bøkene som går til én heldig vinner: 
 
Helene Gremillon: The Confidant
Ayana Mathis: The Twelve Tribes of Hattie
Denne kommer ikke på norsk denne våren, men er så god at jeg tok den med likevel)

Jonathan Odell: The Healing
Alyson Richman: The Lost Wife
Gillian Flynn: Gone Girl
Lyndsay Faye: The Gods of Gotham

Alle kan være med i trekningen, du må ikke ha blogg. Det du gjør er følgende:

Legg igjen en kommentar under dette innlegget hvor du skriver at du deltar i konkurransen, og legg også ved en epostadresse jeg kan nå deg på. Skriv også om du deltar i trekningen av norsk bokpakke, engelsk bokpakke eller begge. Du får et ekstra lodd dersom du skriver hvilket innlegg du har likt best her på bloggen siden starten i 2010.

Konkurransen løper frem til fredag 1. februar ved midnatt, og jeg trekker vinneren den samme helgen.


Lykke til!


Labels: ,