Divergent kommer ut på norsk til våren


Denne bloggposten har jeg hatt lyst til å skrive helt siden jeg leste Divergent av Veronica Roth for første gang, våren 2011. Boken er det nærmeste jeg har kommet den opplevelsen jeg hadde da jeg leste Dødslekene av Suzanne Collins, og jeg skrev dette innledningsvis i omtalen min av boken:

Divergent er en av de beste dystopiene jeg har lest. Den er helt umulig å legge fra seg, og er på noen områder bedre enn Dødslekene. 

Jeg mente også at serien ville komme til å bli stor, noe den er blitt. Divergent - serien gjør det svært godt i USA og internasjonalt. Den er blitt en stor snakkis blant ungdom. Også her i Norge har folk oppdaget og trykket den til sine bryst, og flere bokbloggere skryter uhemmet av bøkene. Da er det bare rett og rimelig at første bok snart er tilgjengelig på norsk. Endelig! Det er Schibsted forlag, som har ungdomsbokserier som Gone, The Mortal Instruments og Percy Jackson i sin portefølje, som har kjøpt rettighetene, og de har stor tro på denne utgivelsen. - Divergent er definitivt en stor satsning for oss til våren. Vi har kjempetro på boka – og serien, særlig fordi det også blir film etter hvert, sier informasjonssjef i Schibsted, Anne Iversen, til Bokelskerinnen. 

Filmen basert på første bok i serien er planlagt til 2014. Neil Burger skal regissere og Ewan Daugherty skriver manus. Daugherty står blant annet bak manuset til filmen Snow White and the Huntsman. Shailene Woodley skal trolig spille hovedrollen som Tris.

Kjenner du en ungdom som liker dystopi, eller er glad i sjangeren selv, bør du holde øynene åpne den 23. april til neste år. I mellomtiden kan du kose deg med den offisielle traileren for første bok:



og en stilig trailer laget av en fan av boken:

Labels: , , , , , , ,