Årskavalkade 2012

På årets siste dag passer det med en liten oppsummering av året som er gått her på bloggen. Det har vært nok et flott bokbloggerår, og jeg ser frem til neste. Hva jeg skal fokusere på her på bloggen til neste år, kan du lese mer om her:

Jeg har lest omlag 80 bøker i 2012. Egentlig litt flere, men ikke alle er avsluttet enda og blir med inn i 2013. Lesehastigheten og leselysten gikk litt tregere på slutten av året, og da ble det heller ikke så mange omtaler som jeg pleier å ha. Til neste år kommer jeg til å lage flere oppsummeringsinnlegg når jeg ser at tiden ikke strekker til mht grundige anmeldelser av bøkene jeg har lest.

Jeg har intervjuet mange spennende forfattere i løpet av året, både norske og utenlandske, noen av intervjuene er ikke postet enda. Nytt av i år var at jeg også hadde krimuker på bloggen da påskeuken nærmet seg. Det kommer jeg til å gjøre også til neste år, men i hvilken form vet jeg ikke enda. Jeg kommer også til å fortsette å fokusere på debutanter. Av de 17 forfatterintervjuene jeg postet av norske forfattere i år, var 9 stykker gjort med debutanter. Jeg har også et par, som sagt, liggende på vent. Jeg leste også over 10 norske bøker skrevet av debutanter, og noen av dem rangerer blant årets beste leseopplevelser.

Dette var også året hvor jeg endelig møtte flere av bokbloggerne ansikt til ansikt i form av bokbloggertreffet. Definitivt et av årets store høydepunkter. 

Som så mange andre lar jeg meg inspirere av Berit når jeg lager en endelig oppsummering av mitt bokår 2012:


Årets høydepunkter
Jeg har lest veldig mange gode bøker i år, og det er ikke lett å plukke ut de aller beste. Jeg skal likevel gjøre et forsøk. Her er noen av bøkene som gjorde størst inntrykk på meg, og bidro til de største leseopplevelsene i 2012:

Ellen Fjestad: Sammen skal vi holde himmelen
En annerledes og meget god ungdomsroman som jeg tenkte på lenge etter at siste side var ferdiglest.

Gabi Gleichmann: Udødelighetens elixir
Imponerende slektssaga som var både oppslukende og interessant.

Aslak Nore: En norsk spion
Meget god thrillerdebut som ga mersmak.

Alyson Richman: The Lost Wife
Historisk roman som grep tak og ikke ga slipp. Spennende og bevegende.

Alice Hoffman: Duevokterne
Fantastisk flott roman basert på en sann historie.

Aina Basso: Inn i elden
Mitt første møte med Basso, og det blir absolutt ikke det siste.

Caroline da Robertis: Perla
Nok en flott roman fra Robertis. Denne er annerledes enn forgjengeren, men enda bedre.

Kjetil Stormark: Da terroren rammet Norge
Det definitive verket om den grufulle dagen i juli 2011.

Max Brooks: Z
Hvem hadde trodd at bøker om zombier kunne bli så interessante og samfunnskritiske?

Tina Trovik: Samuel Sekel og flukten fra Paris
Veldig flott debut. Jeg gleder meg til å lese mer i denne serien.

Jeg har også lest et par andre romaner på tampen av året som også ruver blant de største leseopplevelsene. De komme jeg med omtale av på nyåret:

Helene Gremillons The Confidant var en stor leseopplevelse i den forstand at boken var umulig å legge fra seg, den fikk meg til å gråte, og den hadde noen overraskende vendinger i handlingen. Den kommer på norsk i februar.

Gods of Gotham av Lyndsay Faye kommer også på norsk i februar, og var også en av de beste bøkene jeg leste i år.

Årets nedtur:
Jeg har faktisk lest mest gode bøker i år, synes jeg. Den eneste boken som innehar en skikkelig bunnplassering var Fifty Shades of Grey. Jeg fatter ikke hypen. Det er også det innlegget jeg har fått flest kommentarer på dette året.

Årets sterkaste bok
Helene Gremillons The Confidant og Alyson Richmans The Lost Wife
Også må jeg også nevne Da terroren rammet Norge.

Årets beste norske
Udødelighetens elixir av Gabi Gleichmann og En norsk spion av Aslak Nore. Sammen skal vi holde himmelen har også en plass her. Det ble tre stykker, men var vanskelig å velge bort noen.

Årets beste svenske
Askepott av Kristina Ohlsson

Årets klassiker:
Her må jeg nok si The Mysteries of Udolpho, selv om jeg enda ikke er ferdig med boken.

Dette var min lille oppsummering over 2012. Hva var den beste boken du leste dette året?






Labels: , , ,