Halloween-tips 1: Haunted, James Herbert

Forlag: Pan Macmillian
Sideantall:228 (Pocket)
Utgitt: For første gang i 1998, denne utgaven er fra 2007
Sjanger: Grøsser
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: James Herbert er Storbritannias bestselgende forfatter, i følge hans egen hjemmeside. Han debuterte med the Rats i 1974, og har siden den tid blitt en av verdens ledende forfattere på skrekk og grøss. Han har solgt mer enn femti millioner bøker. Haunted er første bok i serien om den paranormale etterforskeren David Ash.

Klassisk skrekk

Jeg har lenge hatt lyst til å lese noe av James Herbert, og har mange av bøkene hans i hyllen. For en tid tilbake startet jeg på the Rats, men den ble rett og slett for ekkel. Haunted fant jeg ut kunne være en fin bok å lese forut for Halloween, og det stemte ganske godt.

David Ash arbeider som paranormal etterforsker for the Psysichal Research Institute. Her tar de for seg paranormale fenomener og annet som ikke kan forklares. David er en ekte skeptiker, og er overbevist om at det meste har sin naturlige forklaring. Han er svært skeptisk til spøkelser og gjenferd, en skepis som skal bli kraftig utfordret når han må reise til herskapshuset Edbrook hvor det foregår uforklarlige ting. Snart befinner David seg i stor fare.

Boken åpner med en prolog fra Davids fortid, før vi befinner oss på et tog sammen med David med kurs for Ravenmoor, den nærmeste landsbyen til Edbrook. Snart introduseres vi for beboerne på Edbrook, og David tar til med sine undersøkelser. Det starter rolig. Herbert bygger stemningen sakte opp, og i begynnelsen bare aner vi at noe nifst vil skje. Man sitter og venter på at snart, snart vil man skvette og det er en uhyggelig stemning som preger boksidene. Herbert er god på skildringer og til å sette en scene. Jeg leste deler av boken en kveld jeg var alene hjemme, og ble mørkredd.

Edbrook was imposing in its greyness and, despite swelling apses and well-ruled bay windows, somewhat disconcerting in its bleakness. Inexplicably, something seemed to lurch within Ash, an abrupt sagging of mood that left him strangely wearied. He peered up at the house and wondered at his own unease. 

Boken byr på flere overraskelser, og selv om dette er en ganske klassisk grøsserfortelling, er den langt fra forutsigbar. Det vil si, dersom du har lest din del av skrekk og grøsserlitteraturen, kan det nok hende at du aner noe av plottet i boken. Det var i hvert fall tilfelle for meg.

Det er interessant å observere den gradvise utviklingen hos hovedkarakteren. David går fra å være en kynisk skeptiker til langsomt og innse at han her står overfor ting han ikke kan forklare, likevel tviholder han på sin tro helt til det ikke er mulig lenger. Han spør seg også om han er i ferd med å bli gal. En følelse han har kjent på tidligere i forkant av begravelsen til hans søster, som han opplevde drukningsulykken til.  Det er dog noen små troverdighetsbrister i Davids karakter. Han sier at han ikke tror på spøkelser, likevel mener han at noe av forklaringen på spøkerier skyldes at en persons energi er blitt igjen i huset og forårsaker spøkeriene, eller at bilder fra en eldre tid er etset inn i et hus. I mine øyne er ikke dette helt naturlige forklaringer.

Det jeg ikke likte ved boken er forfatterens avbrudd fra bokens viktigste handling. Han bruker for eksempel to ulike kapitler på å hoppe tilbake i tid for blant annet å forklare Davids møte med en klarsynt kvinne. Det ødela noe av fremdriften i historien for meg, og jeg hadde heller sett at dette ble fortalt med et kort tilbakeblikk. Jeg syntes heller ikke scenene med sjefen for Davids institutt var spesielt spennende, jeg ville helst tilbake til handlingen på Edbrook. I de sekvensene var jeg klistret til boksidene.

Det er meget tydelig at forfatteren er inspirert av klassiske skrekkfortellinger, og det er flere referanser som horrorfans kan bite seg merke i. Blant annet la jeg merke til enkelte scener som virker tydelig å være inspirert av the Shining

Hvis du er ute etter en lettlest bok som, med visse unntak, holder på spenningen hele veien og byr på flere nifse overraskelser er dette en fin bok å velge. Det er en flott bok å lese foran peisen en mørk kveld mens vinden hyler rundt husveggene. Herbert kan også være et fint bekjentskap om du er glad i bøkene til Stephen King.





Labels: , , , , , , ,