Fremtidige favoritter #24 - Dokumentarversjonen

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med.

Jeg ønsker å lese mer dokumentar og sakprosa fremover, og dette er noen av bøkene jeg har lyst til å ta fatt på:


Bjørn Eckblad & Gøran Skaalmo: Se hva som skjedde, historien om TV2


Jeg har sett mye på TV2 siden kanalen ble opprettet, og jeg synes denne boken virker veldig interessant. I og med at jeg selv har bakgrunn fra mediebransjen, tenker jeg at det vil bli spennende å lese denne.

I september 2012 har TV 2 eksistert i 20 år. I anledning jubileet har journalistene Gøran Skaalmo og Bjørn Eckblad skrevet en dokumentar om tv-kanalens historie. I denne thrilleraktige beretningen avsløres intrigene bak etableringen og driften av TV-kanalen. En oppsiktsvekkende historie om store penger, makt og berømmelsens høye pris. Vi sier ikke mer. Dere kan selv Se hva som skjedde - i en fascinerende og avslørende reportasjereise bak kameraene og flomlyset.


Alison Sim: The Tudor Housewife

Jeg er veldig interessert i alt som har med Tudor-tiden å gjøre, og denne gikk rett inn på ønskelisten min da jeg leste om den. Jeg synes det er spesielt interessant å lese om vanlige, hverdagsmenneskers liv i historiske perioder.

The political and military history of the sixteenth century is well known, and much written about, but what of the thousands of women who have, for the most part, eluded the historian's pen? 'The Tudor Housewife' aims to answer this question, providing a unique and accessible introduction to the everyday life and responsibilities of women from all levels of society in the age of Henry VIII and Elizabeth I. With chapters on marriage, childbirth, the upbringing of children, washing and cleaning, food and drink, the housewife as doctor, women and business, and women and religion, Alison Sim reveals how women were expected to manage businesses as well as the household accounts, take extensive personal interest in the moral welfare of their children, administer medicine to their households and act as a helpmeet to their husbands in every aspect of life. She challenges widely held assuptions that all households were self-sufficient in the sixteenth century and shows that even wealthy ladies were not brought up to be idle. Written in a lively and readable style, The Tudor Housewife provides an attractive and captivating insight into past women's lives.


Hannes Råstam: Tilfellet Thomas Quick 


Jeg synes det er interessant å lese om krim fra virkeligheten, og denne boken har så langt fått mye oppmerksomhet. Den har også fått god omtale her i Norge, blant annet i Dagens Næringsliv.

Åtte drapsdommer. Pluss tjuefem tilståelser som aldri førte til tiltale. Slik så den ut, Thomas Quick-saken. Og det er vel få som ikke husker medienes bilde av Quick, eller "Sätermannen". En verre drapsmann, til og med kannibal, hadde det lille Sverige aldri sett.
Våren 2008 reiser journalist Hannes Råstam til Säter sykehus for sitt første besøk hos "Sveriges verste seriemorder". Det blir et omveltende møte som skal få uante følger for dem begge.
Råstam studerer hvert papir i etterforskningen, gransker avhørene og gjennomgår de egne forklaringene til Sture Bergwall, som er Thomas Quicks egentlige navn. Han får også tilgang til mengder av tidligere ukjent materiale - journalene ved Säter sykehus, politimenns dagbøker og bortgjemte politirapporter. En tvil begynner å vokse frem hos ham. Gjennom tålmodig å sette sammen et puslespill nøster Hannes Råstam opp fortellingen om hvordan Sveriges verste seriemorder ble skapt. Boken er en sann thriller om en underlig menneskeskjebne og et tragisk rettskasus. Trinn for trinn blottlegges hvordan Thomas Quick ble forvandlet til seriemorder, og hvordan domstolene kunne dømme ham for åtte drap han ikke hadde begått. Samtidig går de virkelige morderne fri.

Shelley Emling: Marie Curie and Her Daughters 

Denne boken har jeg lest veldig mye fint om, og jeg synes den virker spennende.  Jeg liker å lese om sterke kvinner som har gjort noe av betydning i historien.


Focusing on the first family in science, this biography of Marie Curie plumbs the recesses of her relationships with her two daughters, extraordinary in their own right, and presents the legendary scientist to us in a fresh way. Although the common image is that of a shy introvert toiling away in her laboratory, highly praised science writer Shelley Emling shows how Marie Curie was nothing short of an iconoclast. Her affair with a younger and married man drew the enmity of a xenophobic French establishment, who denied her entry to the Academy of Sciences and tried to expel her from France. But she was determined to live life how she saw fit, and passed on her resilience to her daughters. Emling draws on personal letters released by Curie’s only granddaughter to show how Marie influenced her daughters yet let them blaze their own paths. Irene followed her mother’s footsteps into science and was instrumental in the discovery of nuclear fission. Eve traveled the world as a foreign correspondent and then moved on to humanitarian missions.(...) Continuing the family story into the third generation, Emling also interviews Marie Curie’s granddaughter Helene Joliot-Curie, who is an accomplished physicist in her own right. She reveals why her grandmother was a lot more than just a scientist and how Marie’s trips to America forever changed her. Factually rich, personal and original, this is an engrossing story about the most famous woman in science that rips the cover off the myth and reveals the real person, friend, and mother behind it.

Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her: 

Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , , , ,