Fremtidige favoritter #23

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med.

Her er bøkene jeg ser frem til denne uken:

Gunnar Staalesen: Bukken til havresekken

Jeg har bestemt meg for at 2012 skal bli året hvor jeg starter på bøkene om Varg Veum. Under Norlis bokfestival denne uken fant jeg en stor del av pocketbøkene hans. Enkelte kostet ikke mer enn 40 kr per stykk. De jeg ikke fant på Norli, har jeg bestilt hos Gyldendal så nå er jeg klar for Veum i høstmørket.



Bukken til havresekken er Gunnar Staalesens første bok med Varg Veum i hovedrollen. En dag blir Veum bedt av en mann om å skygge hans kone. Men Veum har prinsipper, og et av dem er å ikke ta skilsmisseoppdrag. Derfor sier han nei til å jobbe for advokat Moberg. Noen dager etter skygger han allikevel Margrete Moberg. Men ikke for Moberg. Oppdragsgiver er fruens bror, Ragnar Veide. Varg Veum tjener penger og tenker mindre over tilfeldighetenes spill. Men en morgen finner han liket av Margrete Moberg, med en blå stripe rundt halsen og merker etter nålestikk i armen.

Mette Anthun & Kari Birkeland: Emmas Avec

Denne boken kjøpte jeg også på tirsdag. Intriger og renkespill blant folk i mediebransjen er noe for meg. Ser veldig frem til å starte på denne romanen.






 Da Emma Waal får jobb som redaktør i TV1 flytter hun til hjembyen Bergen sammen med samboer og barn. Hun må kjempe mot fordommer om kvinnelige ledere, og oppdager raskt at miljøet er preget av et jag etter makt, prestisje og berømmelse. Da hun får suksess med talkshowet Emmas avec oppfatter enkelte henne som en trussel. Snart dreier livet hennes seg bare om jobben, og da hun også forelsker seg i en av kanalens utenriksreportere, får hun enda større problemer på hjemmebane.

Thor Heyerdahl: Kon-Tiki-ekspedisjonen 

Denne uken har jeg vært på førpremiere og sett spillefilmen om Kon-Tiki, og jeg ble så fascinert at jeg er nødt for å lese boken Thor Heyerdahl har skrevet. Krysser fingrene for at boken finnes i bokhandelen på lørdag. Filmen er forøvrig kjempebra, anbefales!




I 1947 la Thor Heyerdahl og fem kamerater ut på den hasardiøse flåteseilasen som bar navnet Kon-Tiki-ekspedisjonen. Heyerdahl ville krysse Stillehavet på en balsaflåte for å bevise at Polynesia kunne ha blitt befolket av søramerikanske indianere. Ingen trodde han skulle klare det. Resten er historie - en historie om 8000 kilometer over åpent hav, 101 eventyrlige døgn og et mannskap som oppnådde det umulige. Den fantastiske fortellingen om ferden ble første gang utgitt i 1948 og har siden blitt lest av generasjoner. Boken er oversatt til over 70 språk. Med Thor Heyerdahls forord fra 1986 og nytt forord av den amerikanske arkeologen Donald P. Ryan.



Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her:
Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , ,