Fremtidige favoritter #22

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med.

Her er bøkene jeg ser frem til denne uken:

Hilde Bondevik og Anne Kveim Lie: Rødt og hvitt 

Denne kom jeg tilfeldigvis over da jeg surfet på internett, og jeg synes den høres veldig interessant ut. Dette er kunnskap jeg kan benytte meg av i eget arbeid. NRK har også gitt boken god kritikk.  Det skal være eget arrangement for boken på Litteraturhuset i slutten av august.  



Rødt og hvitt handler om blod og melk, to kroppsvæsker som er uløselig knyttet til kvinnekroppen. Forskere med ulik bakgrunn (medisin, sosiologi, sosialantropologi, historie og idéhistorie) skriver om tenkning og praksiser knyttet til blod og melk - til ulike tider og på forskjellige steder i verden. Det handler - blant annet - om helsebringende kroppsvæsker i Vest-Bengal, om morsmelkens rolle for slektskapsrelasjoner i Vest-Afrika, og om norsk ammepolitikk. Felles for tekstene er at de ikke setter opp noen motsetning mellom natur og kultur, mellom ikke-menneskelige og menneskelige faktorer, mellom molekyler og tanker. Bidragene viser hver på sin måte at blod og melk både er natur og kultur.

Alexandra Beverfjord: Kronprinsen (1.10.12)

Dette er en av bøkene jeg gleder meg aller mest til å lese i høst. Jeg har ventet utålmodig på ny bok fra Beverfjord siden jeg fullførte Kretsen i 2010. (Har du ikke lest Kretsen og liker journalistkrim, så bør du gjøre det). I går så jeg også omslaget til Kronprinsen på nett for første gang, og jeg synes det er utrolig fint. Jeg gleder meg! 




I en stille og iskald februarmåned rystes Norges hovedstad av et bestialsk dobbeltdrap. Ofrene er et par som har funnet hverandre på tvers av etniske skillelinjer. Det viser seg at dette bare er starten på noe langt verre, og ting tyder på at sterke nynazistiske nettverk har gjenoppstått. Vi følger reporterteamet Joakim Lund Jarner og Agnes Lea gjennom tre intense døgn i deres jakt på gåtens løsning. Med seg har de fotografen og hackeren Isa Eng, som viser de to veien inn til en mørk underverden hvor nazister og antinazister gjennom flere tiår har ført en brutal krig uten at myndigheter eller politiet har grepet inn. Samtidig plages Joakim Lund Jarner av drømmer om sin avdøde søster, Iben, som ble funnet hengt i skogen da hun var 16 år. Men begikk hun virkelig selvmord den gangen?

Christine Trent: Lady of Ashes (26.2.2013)
Jeg ble nysgjerrig på boken på grunn av omslaget, det oser av gotikk og Victoriatid. Da jeg leste handlingsbeskrivelsen, ble jeg enda mer nysgjerrig. Tror absolutt dette er en bok for meg. Får litt assosiasjoner til Bokbindersken av Belinda Starling.




In 1861 London, Violet Morgan is struggling to establish a good reputation for the undertaking business that her husband has largely abandoned. She provides comfort for the grieving, advises them on funeral fashion and etiquette, and arranges funerals. Unbeknownst to his wife, Graham, who has nursed a hatred of America since his grandfather soldiered for Great Britain in the War of 1812, becomes involved in a scheme to sell arms to the South. Meanwhile, Violet receives the commission of a lifetime: undertaking the funeral for a friend of Queen Victoria and Prince Albert. But her position remains precarious, especially when Graham disappears and she begins investigating a series of deaths among the poor. And the closer she gets to the truth, the greater the danger for them both…

April Lindner: Jane (Utkommet)

Denne har stått på ønskelisten min en lang stund, og i går var jeg så heldig å vinne den i en konkurranse inne hos Natalie. Jeg gleder meg veldig til å lese den!






Forced to drop out of an esteemed East Coast college after the sudden death of her parents, Jane Moore takes a nanny job at Thornfield Park, the estate of Nico Rathburn, a world-famous rock star on the brink of a huge comeback. Practical and independent, Jane reluctantly becomes entranced by her magnetic and brooding employer and finds herself in the midst of a forbidden romance. But there's a mystery at Thornfield, and Jane's much-envied relationship with Nico is soon tested by an agonizing secret from his past. Torn between her feelings for Nico and his fateful secret, Jane must decide: Does being true to herself mean giving up on true love? An irresistible romance interwoven with a darkly engrossing mystery, this contemporary retelling of the beloved classic Jane Eyre promises to enchant a new generation of readers.

Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her: 

Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , , , , ,