Fremtidige favoritter #19

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med. Jeg befinner meg fortsatt i feriemodus, og det er derfor ikke så hyppige oppdateringer her inne for tiden. Men denne faste spalten skal jeg da få med.

Dette er bøkene jeg ser frem til denne uken:

Linnea Myhre: Evig søndag (13.8.2012)


Jeg har fulgt Linneas blogg en stund, det er en av grunnene til at jeg har lyst til å lese boken. Jeg liker også omslaget, til tross for dysterheten i det.




Vinteren 2011 går Linnéa motvillig med på å gå til psykiateren Finn for sine depresjoner. Det blir helt sikkert ikke et vendepunkt. Eller? «Plutselig begynte jeg å gråte. Tårene trillet nedover ansiktet og ned i tastaturet, helt uten tillatelse og forvarsel gjorde de dette – og jeg måtte lukke laptopen for å konsentrere meg utelukkende om gråtingen. Det er altfor kort vei mellom stillhet og gråt. Alle disse tårene jeg hadde spinket og spart på i hele denne lange tiden, trillet nedover ansiktet mitt og knuste alt jeg hadde bygget opp. Jeg måtte antakeligvis starte helt fra begynnelsen av. Jeg visste ikke engang hvilken begynnelse jeg siktet til.»  Romanen Evig søndag følger ett år i Linnéa Myhres liv. Boka er et sterkt og selvutleverende portrett av en ung kvinne av i dag.

Gunnar Staalesen: Der hvor roser aldri dør (6.8.2012)


I utgangspunktet liker jeg å lese bøker i kronologisk rekkefølge, men jeg har innsett at dersom jeg skal lese alle Veum - bøkene i den rekkefølgen de ble gitt ut, tar det sin tid før jeg kommer til denne. Det kan derfor hende jeg må gå bort fra prinisippet mitt, for denne har jeg veldig lyst til å lese i år.



For nesten 25 år siden forsvant treåringen Mette Misvær sporløst fra sandkassen utenfor hjemmet i det fredelige boligstrøket Nordås utenfor Bergen. Foreldelsesfristen for forbrytelsen er i ferd med å løpe ut, og Mettes mor gjør et siste fortvilt forsøk på å finne ut hva som skjedde med datteren. Det blir Varg Veum som får oppdraget. Lille Mette vokste opp i et miljø preget av idealer om åpenhet, fellesskap og deling. Når Veum begynner å grave, er det imidlertid et flokete nett av hemmeligheter og løgner han finner. Men det skal en brutal hendelse i nåtiden til før et mønster trer frem...

Ida Løkås: Det fine som flyter forbi (13.8.2012)


Ida Løkås vant Schibsteds manuskonkurranse i 2011, og juryen trakk frem det ene rosende ordet etter det andre om boken og talentet hennes. Nå er snart boken her. Jeg liker tittelen, og innholdet virket også interessant.


Vinner av Schibsted Forlags manuskonkurranse! Little Venice, London. 14 år gamle Jamie vokser opp på feil side av elva. "Ingenting skjer her», tenker han, men det er ikke sant. I løpet av noen dirrende varme sommeruker må Jamie ta dramatiske og voksne valg. En språksterk og annerledes debutroman. «En litterær perle av fortettet fortellerkunst.» Håvard Rem «En vakker, moden og annerledes roman. Det er en stor glede å finne et talent som dette.» Ingvar Ambjørnsen

Erik Elden: I krig og kjærlighet (1.8.2012)


Dette er en bok som, utfra beskrivelsen, synes å ta oss på baksiden av endel av de overskriftene vi har lest i media de siste årene. Jeg tror dette er en viktig bok, det er i hvert fall et emne jeg ikke selv har mye kunnskap om enda, og som jeg har lyst til å lære mer om.


I 2007 hadde Erik tre mål for livet: Å bli troppsjef, å lede soldater i strid og å finne ei bra dame. I løpet av kort tid ble samtlige ønsker virkelighet. I krig og kjærlighet handler om en yrkesoffiser som får oppfylt en drøm da han brått blir sendt til Afghanistan, som troppssjef for en mekanisert infanteritropp. Oppdraget innebærer tre måneder i intense stridskontakter, og faren for å bli såret eller drept av en kule, rakett eller en veibombe er betydelig.I Afghanistan knyttes tette bånd mellom soldatene som slåss på oppdrag for Norge. De er profesjonelle soldater fra Telemark Bataljon, og dette er jobben deres. Oppdraget innebærer også at han må forlate kjæresten sin, som blir sittende igjen alene på et nytt sted og venter på at bataljonspresten skal ringe og si at noe har skjedd. Hun kjemper sin egen krig mot stress, angst og depresjon mens han er ute. Hva innebærer det å være yrkesoffiser i Hæren, å lede en tropp i strid, å ta liv og miste en av sine egne? Hva innebærer det for kjæresten, som sitter igjen hjemme alene, og venter på at bataljonspresten skal ringe og si at noe har skjedd? I krig og kjærlighet er en ærlig og brutal fortelling om lojalitet og kjærlighet til jobb og kjæreste.

Eystein Hanssen: Triangel (14.8.2012)


Jeg likte veldig godt de to første krimbøkene til Hanssen, og ser frem til nummer tre. Hanssen gjør alltid mye research om de emnene han tar opp, og det merker leseren. Omslaget er forøvrig stilig, og skiller seg ut fra andre krimomslag.



Som de to foregående bøkene handler årets bok om hovedpersonen Elisabeth Sunee Rathke (ELLI). Nå er hun permitert fra Oslo-politiet på grunn av en episode som skjedde i Giftstrøm (2011). Men Elli, hvis kjennetegn er energi, selvsikkerhet, egenrådighet, og multietnisk, greier ikke å sitte i ro, men bestemmer seg endelig for å etterforske drapet på søsteren Anne, som skjedde for 16 år siden. Den gang fant de aldri morderen, det vil Elli gjøre nå. Samtidig får Oslo-politiet og hennes kollega Jan Nereng ett, og etterhvert to drap til i hendene hvis spor knytter seg til dop og Asia, rettere sagt til Thailand. Dess dypere Elli graver i søsterens "kalde" sak og Jan dykker ned i de doprelaterte mordene så kommer disse sakene nærmere hverandre. Hva kan mordet på Anne i 1996 ha med disse tre mordene 16 år etter. Ellis thailandske bakgrunn kommer i hvert fall til hjelp.

Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her: 
Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , , , , , ,