Fremtidige favoritter #18 - Bokhylleversjonen

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med. Du kan velge akkurat de bøkene du vil, og trenger ikke ha bokhylleversjonen slik som meg.

Denne uken har jeg nok en gang tenkt å fokusere på bøker som allerede står i bokhyllen min, og som jeg ser frem til å lese:

Egil Foss Iversen: Ørnens skygge

Denne har jeg hatt lyst til å lese lenge, ikke minst på grunn av innholdet. Jeg har stor sans for thrillere som bruker 2. verdenskrig som tema, og det er også spennende å gjøre seg kjent med nye forfattere.



1945: I krigens siste dager fullfører nordmannen og nazisten Hermann Foss et siste oppdrag for den tyske overkommandoen. Det går ut på å skjule store deler av tyskernes gullforråd, kunstskatter og en dødelig gass på et hemmelig sted i Norge. Samtidig forsvinner femti russiske krigsfanger fra Stalag 330 i Alta og ytterligere fem fanger fra en arbeidsleir utenfor Lillehammer. I kaoset rundt kapituleringen går all informasjon om skjulestedet tapt. 65 år senere dør Hermann Foss, den siste som vet hvor alt ligger gjemt. Historieprofessor Thor Foss er den gamle mannens eneste gjenlevende slektning og må dra til Stavanger for å tømme dødsboet. Der finner han de første tegnene til at hans onkel kan ha stått bak en av norgeshistoriens verste forbrytelser. Motvillig blir Thor Foss dratt inn i en kamp på liv og død der løsningen ligger skjult i koder og gåter. Det blir et kappløp der ingen midler skys, mellom grådige norske etterkommere og en lyssky gruppe nazister som har startet jakten på de svimlende verdiene og den dødelige gassen.

Henrik H. Langeland: Verdensmestrene

 Jeg gledet meg skikkelig til å lese denne da den utkom, og forhåndsbestilte den flere måneder før. Jeg har så vidt startet på den, og ser frem til å lese videre. På tirsdag skaffet jeg meg tross alt enda et incentiv til å gjøre nettopp det. Jeg fant pocketboken på tilbud, og siden jeg liker pocket best ble den med hjem. Nå som jeg har kjøpt samme bok to ganger er det nok på tide å lese den for alvor.
Året er 1982. To skiløpere kommer tett i tett forbi Gratishaugen. Den ene rykker ut til siden. Den andre følger etter, men faller slik at den første brekker staven.  For Lars fra Gulleråsen, Simone fra Husebygrenda, Amar fra Haugerud og Remi fra Oppsal blir livet aldri mer det samme. Lars Meltzer bor i Hemingland, der Meltzer-slekten har holdt til gjennom generasjoner, en tradisjonsrik ansamling advokater i direkte linje tilbake til nasjonens grunnleggere og en familiekultur preget av langsiktighet, nøysomhet og nærhet til Nordmarka. Bare noen kilometer unna vokser Simone Bugge Kristoffersen opp i et radikalt nabolag der nye strømninger skaper konflikt mellom generasjonene. Sammen med sin mor og lillesøster kommer Amar Singh fra indisk Punjab til Fornebu for å gjenforenes med sin far, men Oslo og Haugerud er på ingen måte slik han hadde forestilt seg. Remi Halvorsen er arbeidersønn i en blokk på sosialdemokratiske Oppsal, der ingen ser ham som den han egentlig vil være. Gjennom de fires kryssende liv og erfaringer tegner Henrik H. Langeland et litterært bilde av de dyptgripende endringene Oslo gjennomgikk tidlig på 1980-tallet, hendelser som skulle komme til å forandre Oslos sosiale landskap i større grad enn kanskje noe annet tiår.


Philippa Gregory: Earthly Joys

Jeg elsker Gregorys bøker, og jeg synes utgavene i denne serien i tillegg er veldig vakre.









Seventeenth-century England is the setting for this engaging historical novel based on the life of John Tradescant, a gardener of common birth who transforms plain plots of land into slices of heaven on earth. As vassal to the secretary of state, Sir Robert Cecil, Tradescant—who, as fate would have it, had no sense of smell—places his master's garden above all else, much to the chagrin of his wife, Elizabeth, and young son, J. Tradescant's affinity for botanicals is matched by his thirst for adventure; in the service of his lord, he travels to distant lands to defend his country's honor (and collect cuttings of rare and exotic plants). When Tradescant is summoned by King James I's closest confidante, the dark-haired and devious Duke of Buckingham, he is immediately taken by the nobleman's beauty. Devotion soon turns to erotic obsession, and Tradescant must face the consequences of loving a fickle, heartless man. Gregory (The Virgin's Lover; The Other Boleyn Girl) renders lush details of plants and clever commentary on the passions and power plays of the British royal court. Only the occasional detail-heavy battle scene slows this vibrant tale of a man grappling with the liabilities of loyalty and love.


Robert McCammon: Speaks the Nightbird

Denne kom opp som en anbefaling på Amazon for noen år siden, og jeg kjøpte den. Jeg har alltid vært interessert i å lese om hekseforfølgelsene, ikke minst fordi jeg gjorde endel undersøkelser rundt dette på min første serie. Det er også et pluss at boken er anbefalt av Stephen King.



The Carolinas, 1699: The citizens of Fount Royal believe a witch has cursed their town with inexplicable tragedies -- and they demand that beautiful widow Rachel Howarth be tried and executed for witchcraft. Presiding over the trial is traveling magistrate Issac Woodward, aided by his astute young clerk, Matthew Corbett. Believing in Rachel's innocence, Matthew will soon confront the true evil at work in Fount Royal.


Hvilke bøker gleder du deg til å lese? Lag gjerne et eget innlegg og link det opp i Mr.Linky under her: 
Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , , , ,