Fremtidige favoritter #15

Fremtidige favoritter er en spalte jeg legger ut hver eneste fredag. Her skriver jeg litt om bøker jeg ønsker meg, bøker jeg gleder meg til å lese, bøker jeg er spent på osv. Du kan også være med. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive et innlegg, kalle det "Fremtidige Favoritter" og legge igjen linken til din bloggpost nederst i dette innlegget. Link også gjerne tilbake til denne bloggposten slik at flere som har lyst kan bli med. Jeg beklager at forrige post ikke kom, men jeg hadde så mye å gjøre med bryllupsforberedelser så jeg hadde ikke tid til å blogge.

Her er bøkene jeg gleder meg til denne uken:

Håkan Östlundh: Inntrengeren (11.9.2012)

Det var budkrig om de norske rettighetene til denne romanen, og Vigmostad & Bjørke vant. Familiekonflikter og mørke hemmeligheter er noen av stikkordene for denne krimromanen, og det er ting som gjør meg interessert. Forsiden pirrer også min nysgjerrighet.




Et familiefoto med utstukne øyne, skremmende brev uten avsender. På kort tid mottar en familie med to små barn på Fårö i Gotland flere ubehagelig trusler. Hvem er det som vil skade de nyinnflyttede? Fredrik Broman og hans kolleger ved Visby-politiet tar saken på største alvor, selv om de heller ikke kan utelukke at det hele bare er en usmakelig spøk. Men når familiens lille datter forsvinner, er det ingen tvil lenger. Dette er alvor.  Og det er bare begynnelsen …


Håkan Nesser: Himmel over London (18.10.2012)

En kombinasjon av kriminalhistorie og historisk handling passer meg veldig bra.








En gammel, døende mann inviterer sine nærmeste til en middag i London. Han bærer på en stor hemmelighet som ikke skal avsløres før alle sitter rundt bordet. Vi følger hans og gjestenes forberedelser til den store middagen. Men er de egentlig ekte - eller bare figurer i romanprosjektet til den andre hovedpersonen? Det begynner kl. 14.50 på Paddington Station, i hjertet av London. Eller en septemberkveld i 1968, på Trafalgar Square. Eller enda lenger tilbake i tiden, med en løgnaktig stasjonsbetjent og sønnen hans i byen K-. Himmel over London er en ny sjanger, som beholder både krimmens spenning og skjønnlitteraturens dybde. Det handler om mord og kjærlighet, og det utspiller seg i London, den evige byen. Det handler om bøker, om hvorfor de ikke er til å leve uten. Og så handler det om tiden som stjal livene våre og om «sjelens obotliga ensamhet», som Strindberg kalte det.

Patrick Rothfuss: Vindens navn (1.10.2012)

Fantasy er en sjanger jeg har planer om å lese mer av, og denne boken virker interessant.





Dette er en bok som er dømt til å bli en klassiker’ i følge The London Times. Det kan virke som store ord, men den nye fantasytrilogien fra Rothfuss har fått millioner av tilhengere verden over. Bok nummer en og to har begge ligget på The New York Times’ bestselgerliste. Vindens navn er klassisk i både format og form, men Rothfuss imponerer med å skape et fantastisk univers ved finne sin egen unike historie og språk innen sjangeren. Historien i Vindens navn er på en måte den enkleste som finnes: Historien om en manns liv,– Kvothe, en av verdens mest legendariske menn som har gått under jorden etter å ha utført både fantastiske og grusomme handlinger. Alle tror han er død, inntil en kronikør sporer ham opp og overtaler ham til å fortelle livshistorien sin. ‘Han er skremmende god denne Rothfuss’, sa forfatteren av A Game of Thrones, George R. R. Martin om fantasydebutanten som har skapt en verdenssensasjon.

Antologi: Sommerkrim 2012

En krimantologi med mange av mine favorittforfattere sier jeg ikke nei takk til å lese. Denne skal skaffes etter hvert. 







Bare det beste er godt nok. Dette er spennende sommerlektyre til ferie og fritid, perfekt å lese på stranden, i parken, på sjøen, på hytta.Her er 10 bloddryppende spenningsnoveller, skrevet av 10 av landets beste krimforfattere. Mange av novellene er skrevet spesielt til denne boken. Det er nervepirrende tekster av Unni Lindell, Tom Egeland, Tom Kristensen, Anne B. Ragde, Birger Baug, Jorunn Thørring, Kim Småge, Stein Morten Lier, Kurt Aust, Øystein Wiik. I tillegg har boken hele 5 "bonusnoveller" - klassikerperler av Aksel Sandemose, Stein Riverton, Torolf Elster, André Bjerke og Gerd Nyquist.



Mister Linky's Magical Widgets -- Easy-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.

Labels: , , , , , ,