Besatt av bøker?

Silje har svart på noen spørsmål hun fant på youtube som omhandler det å være besatt av å kjøpe bøker. Jeg kjente meg litt igjen, så jeg tenkte jeg skulle gjøre det samme.

En og en halv hylle med bøker jeg enda ikke har lest. Her står bøkene dobbelt. 


Er du helt besatt av å kjøpe bøker?

Hvis man kan kalle en skikkelig trang til å kjøpe bøker, vanskeligheter med å gå ut av en bokhandel uten å ta med en bok selv om man har mange hjemme, overstadige bokkjøp med mer som en besettelse så ja, da er jeg nok besatt. Også blir jeg faktisk flau over at jeg ikke alltid klarer å begrense meg. Det er grunn til at jeg sjelden legger ut bilder av hele biblioteket mitt på bloggen,  eller deltar i "hvis meg dine bokhyller - spalter"- det ville vært veldig avslørende...

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?

Jeg handler storparten av bøkene mine på Book Depository, Play eller i bokhandelen hvor jeg jobber. Jeg blir ofte fristet til å kjøpe noe når jeg kikker igjennom hyllene innimellom kunder. Jeg foretrekker å handle bøker alene når jeg ikke handler på nett. Jeg liker å ta meg tid med bøkene; holde i dem, lese bakpå, reflektere om dette er noe for meg etc. De fleste som har vært med meg for å handle bøker har gått lei for jeg liker å bruke god tid i en bokhandel.

Jeg kjøper bøker minst en gang i uken, har gjort det til nå i hvert fall, men fremover skal jeg forsøke å begrense det noe. Bøkene skal jo faktisk leses også.

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?

Jeg er svak for vakre omslag, et vakkert omslag vinner min oppmerksomhet lett, men innholdet må også virke tiltalende. Jeg kjøper ikke en bok bare på grunn av et omslag dersom ikke boken ellers virker som noe jeg kan like. Jeg er også så opptatt av omslag at jeg gjerne betaler mer for boken med det fineste omslaget hvis jeg har valgmuligheter.

Jeg ser også på "blurbs" på omslaget, og er det "blurbet" av noen jeg liker, for eksempel Stephen King, kan jeg fort finne på å kjøpe boken. Anbefalinger fra bokbloggere er også sterkt medvirkende til at jeg må ha en bok, ved siden av anmeldelser i pressen. Det hender at det er bøker jeg har bestemt meg for ikke å lese som får strålende omtale, enten i media eller på en blogg, det kan fort endre min forhåndsbestemte mening om kjøp.

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?

De fleste bøkene jeg leser befinner seg innenfor sjangrene krim, dystopi, skrekk eller historiske romaner. Jeg liker også godt romaner med gotiske elementer og/eller som har handling fra victoriatidens England. I det siste har jeg også begynt å helle mot å lese mer fantasy. Jeg elsker også bøker med overnaturlige elementer.

De uleste paranormale seriebøkene mine, her er det også dobbelt lag i hyllen.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?

Jeg liker begge deler. Jeg er opptatt av innbinding og omslag, og at boken skal passe sammen med de andre jeg har dersom boken kommer i en serie. Jeg kjøper ikke mange bøker brukt, men kommer jeg over en jeg kunne tenke meg å lese har jeg ikke noe i mot å lese brukte bøker. Jeg sparer på ulike utgaver av bøkene til Stephen King, samt forsøker å få tak i alle de engelske pocketbøkene hans i en bestemt serie og leter febrilsk etter en spesiell bok i Det mørke tårn serien. For å komplementere disse må jeg handle brukt. (Tar forøvrig gjerne i mot tips til hvor jeg kan få tak i Det mørke tårn 1 - Revolvermannen innbundet. Har lett overalt og finner den ikke noen steder).

Utsnitt av hyllen med Stephen King - samlingen min. Pocketbøkene øverst er de utgavene hvor jeg forsøker å få tak i alle sammen. Mangler bare to.


Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?

Har ikke satt noe tak på det. Jeg bruker ganske mye penger på bøker i løpet et år, men jeg forsøker å kutte ned på det nå, som sagt. Skal forsøke å kjøpe minimalt med bøker de neste månedene.

Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?

Jeg forsøkte med bokstopp for endel år siden, det fungerte ikke. I år har jeg forsøkt med en begrensning på fire bøker per måned, har ikke fungert det heller. Men jeg gir ikke opp, og har som sagt tenkt å forsøke å begrense meg ut året.

Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?

Kommer helt an på boken. Noen bøker, som Z av Max Brooks, begynner jeg å lese allerede på vei hjem fra bokhandelen. Andre kan det dessverre ta år før jeg leser.

Billige eller dyre – innbundet eller paperback?

Jeg er opptatt av pris, noe som er grunnen til at jeg kjøper mange av bøkene mine på engelsk (samtidig som jeg liker å lese på det språket). Enkelte romaner venter jeg med å kjøpe til de kommer i paperback. Jeg foretrekker også paperback fremfor innbundet hvis jeg kan velge, fordi paperback er lettere å ta med seg rundt og tar mindre plass. Jeg trenger heller ikke være så redd for at boken skal bli ødelagt.

Er du besatt av å kjøpe bøker?


Labels: , , , ,