Bokelskerinnen intervjuer: Jaran Dammann

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Jaran Dammann velkommen til bloggen min:
Foto: Aschehoug.no

Jaran Dammann er fra Oslo, og er utdannet som tømrer og økonom. Han jobber i dag som logistikksjef i selskapet Baneservice. Jaran har tidligere skrevet flere humorbøker, hvor han sammen med Petter Ruden blant annet har tatt for seg trykkfeil i norske aviser. Levende torsk i skiver var den første boken, og den kom i 2005. Senere fulgte Vi har pissa i frysern, Frittgående egg, Vi er plutselig tilbake og Flådd av frisøren.

Denne våren beveger Jaran seg inn i et noe mørkere terreng. Han debuterer skjønnlitterært som krimforfatter med boken Mørkets ansikt. 
Mørkets ansikt karakteriseres som en grøssende bygdekrim. Byggmester Jørgen Haug befinner seg i Valdres, hvor han forsøker å få tankene vekk fra skilsmissen han nettopp har vært igjennom og setter opp en hytte. Bygdefolket er ikke spesielt blide for hyttebyggingen, og snart forsvinner en av håndverkerne...

Her kan du blant annet lese om hvordan Jaran Dammann fikk ideen til denne boken, og hvilke andre bøker han anbefaler at du leser denne påsken:

Du er aktuell med ny bok denne våren. Kan du fortelle kort hvordan du fikk ideen til denne romanen, og hvor lenge du har arbeidet med den?

Ideen til boka kom en høst da jeg bodde på en hytte i nærheten av Fagernes – det samme fjellområdet som jeg har lagt handlingen til. En ettermiddag gikk jeg tur innover en øde kjerrevei. Det var i ferd med å skumre og det svevde vektløse tåketunger mellom trærne. Helt innerst i veien holdt en enslig hyttebygger på grave i bakken. Hele settingen med den enslige mannen, den mørke skogen og tåken, var som tatt ut av en film. Jeg tenkte med en gang at fjellet og naturen ville vært en fin setting for en krim med psykologiske undertoner.

Det er rundt fem år siden jeg fikk skrev plottet. Ideen ble liggende ubrukt et par år før jeg kom i gang med skrivingen.

Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du mest fornøyd med?

Det er et møysommelig arbeid å skrive en krim. Det er veldig mange faktadeler som må flettes inn i handlingen, og som ofte må tas opp igjen for å få alt til å gå opp. Det å få til dette puslespillet på en naturlig måte, uten at det går ut over driven i historien, er en utfordring. Likeledes er det selvfølgelig en utfordring å få tid å skrive. Med full jobb og barn krever det disiplin å få fullført et bokmanus.

Aller mest fornøyd er jeg med at boken nå endelig er ute i hyllene. At jeg har klart å fullføre prosjektet på en sånn måte at Aschehoug ville utgi manus. Når det gjelder selve handlingen er jeg nok mest fornøyd med stemningsbeskrivelsene oppe på fjellet, og hvordan jeg har fått frem redselen hyttebyggeren føler når han vikles inn i ting han ikke har kontroll over.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp boken din?

I denne boken spiller vanlige personer hovedrollene, ikke politiet eller en etterforsker. I tillegg foregår handlingen hovedsakelig utenfor byen. På fjellet kan man i større grad spille på skiftningen i vær og årstider for å underbygge stemningen. Forhåpentlig gjør dette at boken skiller seg litt ut. Med fjellet som bakteppe bør denne boken også fungerer godt som påskekrim.

Foruten din egen bok, hvilke(n) krimbøker vil du anbefale å lese denne påsken?

Jeg vil anbefale debutromanen til Ira Levin – Et kyss før døden. Selv om boken kom så langt tilbake som i 1941, og selv om forfatteren da bare var 22 år, oppleves handlingen som genial og annerledes – selv 70 år etter utgivelsen.

Hva skal du selv lese denne påsken?


Døden ved vann av Torkil Damhaug.


Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Jaran Dammann.

Du finner mer informasjon om Jaran og hans bøker på hans facebookside her. Du kan også lese et utdrag fra boken her. Du kan også lese om boken og forfatteren i dette intervjuet.


Dagens spørsmål: Hvilket forlag er det Jaran Dammann utgir Mørkets ansikt på?

Dette er det siste spørsmåler jeg stiller. Nå kan du sende inn svarene på alle spørsmålene i en epost til bokelskerinnen@gmail.com og være med i trekningen av en pakke med krimbøker. Husk at du må sende inn før torsdag 29. mars klokken 12.00. Merk eposten med "Krimkonkurranse". To heldige vinnere får en bokpakke med 5 krimbøker hver. De andre spørsmålene finner du i de forutgående intervjuene. Det er til sammen 11 spørsmål. Det første ble stilt i intervjuet søndag 18. mars. Har du ikke sett alle spørsmålene? Trykk på tagen "krimuker 2012", da vil du finne alle intervjuene så langt. Les mer om det her.

Labels: , , , , , , , , ,