Bokanmeldelse: Mørke rom, Gillian Flynn

Forlag: Font forlag
Sideantall: 379
Utgitt: Juli 2011
Kilde: Anmeldereksemplar
Verdt å vite: Gillian Flynn debuterte med Sharp Objects, Mørke rom er hennes andre roman. Flynn er utdannet journalist, og skrev i flere år om film for Entertainment Weekly. Hun har vunnet flere priser for bøjene sine. Filmrettighetene til Mørke rom er solgt, og regissør blir Gilles Paquet-Brenner(Saras nøkkel).

Libby Day var en syv år gammel jentunge da moren og de to søstrene hennes ble myrdet – tilsynelatende i en satanistisk drapsorgie. Broren Ben dømt for ugjerningen og soner en 25–års fengselsstraff. Nå blir Libby oppsøkt av The Kill Club, en forening av mennesker som er sykelig opptatt av beryktede drapssaker og har satt seg fore å bevise at Ben ble uskyldig dømt. Libby ser en mulighet til å tjene penger på historien sin og påtar seg å kontakte aktører fra den blodige natten. Libbys jakt fører henne fra snuskete strippeklubber til forlatte søppelfyllinger, samtidig som forfatteren fletter inn skildringer av drapsnatten slik de døde familiemedlemmene og den dømte broren opplevde den. Gradvis avdekkes en utenkelig sannhet, og snart er Libby nok en gang på flukt fra en morder.

Beksort krim

Mørke rom
ligner ikke på noen krimromaner jeg tidligere har lest, den er mørk tvers igjennom med få om noen lyspunkter. Her råder håpløsheten.

Libby Day har vært utsatt for et stort traume. Da hun var syv år gammel opplevde hun at moren og de to andre søstrene hennes ble myrdet. Libbys bror, Ben, ble fengslet og dømt for drapene. Men var han virkelig skyldig? Da Libby blir kontaktet av en forening som geskjeftiger seg med store og beryktede drapssaker, går hun med på å forsøke å nøste i drapene på nytt. Det skal vise seg å ikke bli ufarlig.

Libby Day er en av de mest plagede hovedpersonene jeg har støtt på i en roman. Hun er sterkt traumatisert etter hendelsen hvor flere av familiemedlemmene hennes ble drept, og hun har overlevd gjennom midler hun har skaffet seg som følge av drapene. Hun har kleptomani - tendenser, og er mistenksom og paranoid overfor de fleste. Du vet ikke helt om du skal like eller mislike henne. Men etter hvert som handlingen i boken skrider frem, øker sympatien.

Jeg var ikke noe elskelig barn, og jeg hadde vokst opp til å bli en dypt, uelskelig voksen. Tegner du et bilde av sjelen min, ville det bli noe rabbel med hoggtenner.

Handlingen i boken veksler mellom Libby i nåtiden, og hendelsene i 1985 hvor drapene skjedde. Vi følger flere i Libbys familie den siste dagen før drapene skjedde og får et innblikk i deres tanker og følelser, noe som skal øke forståelse for det som fant sted. .Og etter hvert som vi nærmer oss det fatale tidspunktet, blir Libbys hverdag også mer enn spennende nok.

Flynn er svært god på å skape sine karakterer. De bærer alle på litt bagasje, og hun tegner ekte og troverdige bilder av dem. Bildet av hovedpersonen Libby er naturligvis det mest minneverdige.

Jeg har satt en merkelapp på minnene, som om de var et spesielt farlig område: Mørkerom. Blir jeg hengende for lenge ved et bilde av mor som prøver å jukse til en reparasjon av den forbaskede kaffetrakteren igjen (...), da rykkes jeg inn i Mørkerom.

Boken er godt skrevet, og i tillegg svært gjennomført. Det er ikke bare handlingen i denne boken som er mørk, Flynn har sørget for at den minste lille skildring er holdt i en depressiv og lite lystig tone. Dette er ikke lesing for sarte sjeler, mange av skildringene er temmelig eksplisitte og rett frem.

Det var en begredelig, beinmargsvåt marsmåned, og jeg lå i senga og tenkte på å ta livet av meg, en hobby jeg har.

Ikke bare er skildringene, teksten og karakterene godt komponert. Drapsmysteriet er også meget godt komponert. Slutten kom som en stor overraskelse på meg, og jeg tviler på at det er mange som vil kunne se den komme. Mørke rom er ikke en bok du glemmer med det første. Jeg venter i spenning på neste bok fra Flynn.

Forlaget har også gjort en svært god jobb med omslaget, det passer stemningen i boken perfekt.



Andre anmeldelser:
Rita leser
Her sitter jeg

Gillian Flynns hjemmeside finner du her.

Labels: , , , , ,