Bokanmeldelse: Fantomsmerte, Thomas Enger

Sideantall: 397 (Innbundet)
Utgitt: August 2011
Verdt å vite: Bok nummer to i serien om nettjournalisten Henning Juul. Serien skal bli på i alt seks bøker, og filmrettighetene er solgt.

Finner du ut hvem som har lurt meg, så skal jeg fortelle deg hva som skjedde den dagen sønnen din døde. Det er beskjeden krimjournalisten Henning Juul får fra den fengslede ekstorpedoen Tore Pulli. Han hevder han er uskyldig dømt for drap, og vil at Henning skal finne den egentlige morderen.Sannheten har aldri vært viktigere for Henning Juul. Og for å finne den, må han bevege seg langt inn i en myteomspunnet og ugjennomtrengelig verden. Samtidig som Henning avdekker flere spørsmål enn svar, er han usikker på om Pulli er til å stole på.Snart går det opp for ham at han må avsløre ikke bare én, men flere drapsmenn. Drapsmenn som aldri har vært farligere.

Fengende krim

Det er alltid en viss spenning involvert når en forfatter kommer ut med bok nummer to. I Engers tilfelle er det bare å konstatere at Fantomsmerte etter min mening er nok et steg opp fra den forrige, Skinndød. Jeg storkoste meg!

Tore Pulli, eks-torpedo, sitter fengslet - dømt for drapet på Jocke Brolenius. Ankesaken til Pulli skal snart opp for retten, og Pulli hevder sin uskyld. Han kontakter Henning Juul og sier at dersom Juul kan klare å finne bevis for hans uskyld, vil Pulli fortelle Juul hvem som tente på leiligheten hvor hans sønn omkom. Juul klarer ikke å si nei til en slik forespørsel, men jakten på hvem som virkelig drepte Brolenius skal bli svært farlig. Både Brolenius og Pulli tilhørte et belastet miljø, og her er man ikke glade for at journalistene begynner å snuse på saken igjen.

Det er to ting som er viktig for meg når jeg leser krim. Aller først at historien er spennende. Jeg elsker bøker som gjør at jeg bare må lese en side til, og så enda en helt til boken er ferdig lest og klokken er blitt 3 på natta. Bøker hvor jeg ikke klarer å gjennomskue plottet under lesing, og hvor løsningen ikke åpenbarer seg for meg før på de siste sidene. Jeg er også opptatt av hovedpersonen. Det må være en karakter som engasjerer meg, en karakter jeg ønsker å følge, som jeg heier på og sympatiserer med.

Fantomsmerte har alle disse egenskapene. Etter de innledende kapitlene, tok det ikke lang tid før jeg var skikkelig hektet og boken forsvant i stor fart.

Et sted langt borte ljomer en sirene. Det er alltid en sirene et eller annet sted, tenker han, alltid noens liv som til evig tid vil bli forandret av noe som skjer i akkurat dette øyeblikk. Det er ingen automatikk i at vi får lov til å lukke og åpne øynene en gang til. Tingenes orden kan opphøre når som helst.
Fantomsmerte består av flere parallellhistorier, og vekslingen mellom disse bidrar til å holde lesegleden oppe. Aller mest engasjerende er selvsagt Juuls egen historie. Han har vokst som karakter fra forrige bok, og selv om han fortsatt bærer på dype sår virker han å ha kommet seg litt siden Skinndød. Vi får gjensyn med den spesielle naboen hans, og blir bedre kjent med Juuls rival Iver Gundersen.
Det burde ikke gjøre så vondt, tankene om Nora og Iver. Ikke nå lenger. Men han klarer ikke å stanse flodbølgen som treffer ham i brystet, hver gang. Det er ikke bare å viske henne vekk som en skrivefeil.
Et annet spennende bekjentskap er den TV2 - ansatte Thorleif Brenden. Enger lykkes godt i å skildre hans kvaler og opplevelser, og jeg synes det er troverdig hvordan han vikles inn i hovedhistorien. Jeg så ikke den komme. Forøvrig en artig ide å kalle et knivsliperi for "Skjerpings".

Jeg var spent på å lese Fantomsmerte etter at Skinndød var ferdig lest. Jeg er utålmodig etter å få sette meg ned med Blodtåke. Det blir en lang ventetid frem mot 2012 og neste bokutgivelse.

Thomas Engers hjemmeside finner du her.

Labels: , , , , , ,