Bokelskerinnen intervjuer: Gunn Marit Nisja

I dag synes jeg det er kjempefint å kunne ønske Gunn Marit Nisja velkommen til bloggen min.

(Foto: Arnt S. Svendsen)

Gunn Marit Nisja er fra Sunndal, og jobber til daglig ved Blaafarveverket på Modum. Hun har alltid hatt en kreativ side, og har tidligere arbeidet som frilansjournalist. Flere dikt og noveller har det også blitt opp gjennom årene. I 2008 ga hun ut sin første diktsamling, Giljotin. I årene etter har det kommer flere poetiske samlinger fra hennes penn. Nisja pleier også å blogge. 

Denne høsten utkommer hun med sin første roman, Naken i Hijab, som lanseres i dag.

I Naken i hijab møter vi Live som reiser på ferie til Egypt med en venninne. Her møter hun Kareem som hun forelsker seg i, og senere gifter seg med. De to kommer fra to ulike verdener, men en forelsket Live tror at så lenge kjærligheten er til stede vil de overvinne alle hindringer. Live og Kareem får et barn sammen, og da finner Live for alvor ut hvor forskjellig syn de har på verden.

Her kan du blant annet lese om hvordan Gunn Marit Nisja fikk ideen til denne romanen, og hvorfor hun foretrekker å skrive manusutkast med penn og papir, fremfor på datamaskinen.

Du utkommer med Naken i Hijab i dag. Kan du fortelle kort hva denne romanen handler om?

Naken i Hijab er en roman om å satse på kjærligheten selv når den kommer ubeleilig, den beskriver møter mellom mennesker og møter mellom kulturer. Den snakker om å forsøke å bygge bruer mellom oss i stedet for å bygge murer. Av og til lykkes man i dette, av og til ikke. Norske Live opplever sitt livs forelskelse mens hun er på ferie i Egypt sammen med en venninne. Den unge egypteren Kareem er ulik alle andre hun har møtt, og fascinerer henne med sin gripende livshistorie. Live er sikker på, at om bare kjærligheten er sterk nok, kan de overvinne alle praktiske vanskeligheter. Bare de er sammen om det, kan alle forskjellene mellom dem jevnes ut. Live satser alt, og flytter sammen med Kareem og hans familie i en liten landsby utenfor Luxor.

Dessverre blir livet i dette samfunnet en hard frontkollisjon med virkeligheten for Live, og hun får streve for å opprettholde den lykkelige fasaden. Først da Live blir gravid og får en liten datter avdekkes det hvor uforenlige hennes eget og Kareems syn på verden er, og hun må hjem, hjem for å berge seg selv og barnet, noe som vil vise seg å være langt i fra enkelt.

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Når jeg får en ide til en roman så faller gjerne hele handlingen ned i hodet mitt på en gang, og slik var det denne gangen også. Slike ideer kommer gjerne fra en tanke som begynner med ”Tenk hvis..!” Jeg hadde et ønske om å vise fram et miljø jeg kjenner veldig godt, nemlig Egypt bak fasaden. Selve historien hadde jeg skrevet ned i stikkordsform i løpet av en eneste kveld tror jeg. SÅ begynte alt arbeidet… Første utkastet brukte jeg fire måneder på. Deretter tok det ett og et halvt år å utbrodere, redigere og pusse til jeg var helt fornøyd.

Hva er årsaken til at du ønsket å legge handlingen i romanen din til Egypt, og er den basert på hendelser du selv har opplevd?

Egypt er et spennende land med et spennende folk, og med en historie som er så synlig i landskapet der nede og gir en ekstra dimensjon til alt. Egypt var lenge ”mitt andre hjem”, og jeg tror at det å ”forflytte” en problemstilling og en historie til en annen kultur, kan hjelpe oss å få et nytt perspektiv på ting.

Det er viktig for meg å understreke at historien Naken i Hijab er fiktiv, men er satt sammen av observasjoner og opplevelser jeg hadde i landet. Når det gjelder karakterene, er de mer fiktive jo mer sentrale de er. Hovedpersonene finnes ikke i virkeligheten, men mange av bikarakterene gjør det, riktignok er navn og andre slike data endret.

I romanen er kvinners rettigheter et viktig tema. Hva er årsaken til at dette engasjerer deg?

For å si det som det er, er det nok menneskers rettigheter generelt som engasjerer meg. Men det å være i Egypt gjorde at jeg fikk utfordret mitt eget syn på kvinner også, på ”oss og dem”. Kanskje syntes jeg litt synd på kvinnene med tildekket hår? Så ble jeg kjent med disse sterke damene som virket alt annet enn undertrykte, og oppdaget at de syntes litt synd på meg også. Det at jeg reiste alene i et fremmed land uten følge, måtte jo bety at jeg ikke hadde noen i verden som brydde seg om meg. Ikke sant? Tankevekkende.

Du skrev ned det første manusutkastet for hånd. Hva er årsaken til at du foretrekker å arbeide på denne måten, fremfor ved pc, og hvilke fordeler tror du det har for rå- teksten?

Det var to årsaker til det. For det første syntes jeg det var vanskelig å være kreativ med et så teknisk redskap som pc. Ordene fløt lettere når de kom ned gjennom hånda og pennen. For det andre var det mobiliteten, jeg var helt oppslukt av skrivinga og hadde med meg skrivesakene overalt, på bussen, på kafe, i matpausen på jobb. Jeg skjønner jo at det ikke er spesielt moderne, og prøver å venne meg til å bruke kun pc, men fortsatt er det slik at dersom jeg setter meg litt fast, finner jeg tilbake til flyten ved å bruke penn og papir og så ”føre det inn” etterpå.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med denne boken, og hva er du mest fornøyd med?

Det vanskeligste og det jeg er mest fornøyd med, det er nok to sider av samme sak, det. Kanskje har det vanskeligste vært å kutte i teksten for å få handlingen mer ren og konsentrert? Uansett har prosessen nok vært utfordrende hele veien, men aldri traurig. Det har vært utrolig spennende og lærerikt!

Nordmenn synes å være veldig fascinert av andre kulturer, særlig hvis vi kikker på bestselgende bøker som Drageløperen og Morgen i Jenin. Hva tror du er årsaken til denne fascinasjonen?

Personlig er denne interessen noe jeg både deler og er utrolig glad for. Jeg tror vi trenger litteratur fra hele verden for å få et nytt perspektiv på vår egen situasjon, det er bevisstgjøring, og viktig. Det er med på å bringe det fremmede nærmere oss, menneskeliggjøre det, jo flere som både leser og reiser, jo færre er det som klarer å være likegyldige mener jeg. Her har litteraturen en stor oppgave og en viktig funksjon.

Du har vært aktiv og postet tekster på nett i ulike fora tidligere. Hvor viktig har dette vært for din utvikling som forfatter?

Det har vært helt avgjørende. Da jeg først begynte å blogge, var det reisebrev fra Egypt. Så gikk jeg mer over til dikt og noveller på den gamle ”Forfatterbloggen”- den gode responsen og tilbakemeldingen jeg fikk, også fra etablerte forfattere, oppmuntret meg til å ta min egen skriving på alvor.

Hvilke forfattere er dine favoritter, og hvem har du lært mest av?

Jeg tror på prinsippet ”Du blir hva du spiser”, også litterært, prøver å lese mye og variert, litteratur som utfordrer. Noen favoritter er Orhan Pamuk, Gert Nygårdshaug, Joyce Carol Oates, Sofi Oksanen. Når det gjelder metode og arbeidsmoral har jeg lært mye av Tom Egeland. Husker du at han la ut oppskriften på ”hvordan skrive en roman”? Jeg fulgte metoden sted for steg: Synopsis, handlingsplan, osv. Det fungerte.

Du har gitt ut flere diktsamlinger tidligere, har det vært en utfordring å gå fra å skrive poesi til en roman? Og opplever du at du har en viktig ballast siden du tidligere har gitt ut dikt?

Jeg opplever det som to helt adskilte fenomener. Når jeg skriver dikt er jeg nok litt mer kunstner, når jeg jobber med roman er jeg arbeidsmaur. Det kan være som å sammenligne en akvarellmaler og en arkitekt, kanskje? Det jeg opplever å fortsatt ha bruk for er jo å kunne uttrykke meg presist og med treffende bilder. Jeg savner å skrive dikt, men de ”kommer ikke” for tiden. Er vel i en annen modus.

Har du noen råd til andre forfatterspirer som drømmer om å debutere?

Skriv, skriv, skriv. Leste et sted at av hundre personer som drømmer om å skrive, er det bare ti som faktisk begynner på prosjektet, og at ut av de ti igjen, er det bare EN som fullfører et førsteutkast. Sørg for at du har litt framgang hver dag, så er du nødt til å komme i mål til slutt! ;)

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp Naken i Hijab i høst?

Jeg ønsker å ta dere med utenom de oppgåtte stiene, bakenfor bildene i reiseselskapenes brosjyrer fra Egypt. Jeg håper å overraske og røre dere, få vise dere et spennende land og la dere bli kjent med menneskene som bor der - sett gjennom øynene til en ung norsk jente. Ingen grunn til å fryse seg gjennom høsten altså… ;)

Er det noe du har lyst til å legge til?

Ja, jeg har lyst til å takke deg for muligheten til å fortelle om meg selv og boka mi, og også takke for en flott blogg, den er en viktig del av et godt litteraturmiljø på nett. Håper leserne får en like fin opplevelse med å lese Naken i Hijab som jeg fikk ved å skrive den.

Tusen takk for at du ville stille opp på dette intervjuet, Gunn Marit Nisja.

Hvis du vil vite mer om boken og prosessen med å skrive den, kan du besøke Nisjas egen blogg her. Det er også opprettet en egen facebook - side for Nisjas forfatterskap, og den finner du her.

Labels: , , , ,