New York - Book Expo America

Helt siden tirsdag denne uken, har jeg brukt det meste av dagene på å tråkke rundt på The Javits Convention Center i New York i anledning Book Expo America. Det har vært kjempeinteressant, nokså overveldende og ikke minst sosialt - har møtt veldig mange hyggelige mennesker.

Book Expo America er ikke bare en messe for dem som kjøper og selger rettigheter til bøker. Det er også en messe hvor det kommer lærere, bibliotekarer, bokbloggere, agenter, journalister, bokhandlere og forfattere som ønsker å holde seg oppdatert på hva som kommer av bøker fremover, nettverke med forlagsfolk, skaffe seg agenter, selge manus eller gå på foredrag og seminarer med bokrelaterte temaer. Messeområdet åpner klokken 9.00 om morgenen, men allerede klokken 7.00 åpner de dørene til selve hallen. Folk stiller seg i kø allerede da, og grunnen er gratis bøker.

Det flommer over av bøker på messen. Når de åpner om morgenen, har de fleste forlagene lagt ut bunker med utvalgte titler på sine stands, og det er bare å ta de bøkene du vil ha. De fleste eksemplarene er ARCs ( Advanced Reader's Copies) som ikke kommer før om en stund. De mest desperate springer fra stand til stand for å raske med seg alle bøkene de kan klare. Jeg ble faktisk ganske sjokkert over å se kvinner og menn i førti og femtiårene med desperasjon lysende ut av øynene sine gjøre alt de kunne for å få tak i bøker. Forlagene fortsetter med å legge ut gratis eksemplarer på ulike tider resten av dagen.

Det er også en mengde signeringer gjennom hele dagen. En signering foregår enten på en stand eller i et eget autografområde med 26 bord. Du stiller deg i kø, og når du kommer frem får du boken ( eller en ARC) og signaturen til forfatteren. I autografområdet er det forventet at du donerer 1 dollar i spesielle bøsser før du stiller deg i kø. Disse pengene går til bokindustrien. Og 1 dollar er ikke akkurat så mye for en signert bok. Jeg har hørt at det er på grunn av skattereglene i New York at forlagene gir bøkene bort gratis, markedsføring er selvsagt også en stor faktor i bildet. Mange av dem som deltar på messen jobber, som nevnt, med bøker på et eller annet vis, og forlagsfolkene vil gjerne at de skal lese boken og senere omtale den i en avis eller på en blogg, kjøpe den inn til butikken eller skolebibiloteket sitt eller kanskje kjøpte rettighetene.

Hvis det kommer spesielt populære forfattere, bør man stille seg i kø tidlig. De har ofte et begrenset antall bøker, eller en begrenset tid de kan signere. Jeg ventet i over 2 timer for å få signaturen til Richelle Mead i hennes neste bok Bloodlines. Da var jeg også nummer i en i køen. Ellers ventet jeg som regel en halv, til en time.

Den negative delen er at mange blir helt gale når noe er gratis. Som jeg ymtet om tidligere i innlegget, når de åpner for inngang på messeområdet strømmer folk inn. Noen løper, dytter og gjør alt de kan for å komme frem til de mest attraktive bøkene som deles ut. I dag opplevde jeg å bli dyttet vekk av en kvinne i førtiårene og en mann i femtiårene som gjorde alt de kunne for å få noen gratis bøker. De amerikanske forlagsfolkene har stort sett kikket rart på meg når jeg har spurt pent om det er i orden at jeg tar en bok, fremfor å gjøre det uoppfordret, og når jeg siden har takket pent for den. Det er de tydeligvis ikke så vant til. På en stand har jeg opplevd at forlagsfolkene husket meg etter en signering, fordi jeg hadde vært så høflig. Det sier litt om andres oppførsel.
 
Jeg har snakket med folk som er blitt slått i hodet av store bokbager, fordi folk ikke ser seg for når de øyner en gratis bok foran seg. Det er noen som har med seg yngre barn på messen, og i dag hørte jeg at noen hadde fått en liten jente til å gråte fordi de hadde sneket seg fordi henne i køen for å sikre seg det siste eksemplaret av en ettertraktet barnebok.

Når det er sagt er amerikanere, opplever jeg, veldig bevisste på hva som er deres rettigheter. Hvis du skulle finne på å snike i en kø, får du også høre det. Det ble temmelig ampert og hett da vi sto og ventet på Richelle Mead og en dame så sitt snitt til å hoppe inn nesten helt foran i køen.

Nå tror du sikkert at det er helt vill vest her nede, og det er selvsagt ikke tilfelle. For det meste er amerikanere veldig hyggelige, utadvendte og åpne, og det har alltid vært noen som har tatt kontakt med meg når jeg har stått i kø. De syntes det er fryktelig eksotisk at jeg er fra Norge, og jeg har til tider følt meg som en raritet når enkelte pekte på meg og ropte til sine venner at "hey, look at her, she is from Norway." Dessuten er det vanlig at når jeg sier at jeg er fra Norge, kommenterer de at de vet hvor Sverige ligger hen og at de, eller noen de kjenner, har vært der. Noen nevner Jo Nesbø og alle nevner fjorder, fjell og kulde.

Her er noen av forfatterne jeg har møtt og fått signerte bøker av de tre dagene jeg har vært her:

Lauren Kate: 



 Ally Condie er kjempepopulær her nede, og jeg ventet i over en time for å få en signatur i den kommende boken hennes Crossed:


Harlequin hadde signering med flere populære forfattere:

Julie Kagawa signerte The Iron Queen:
Maria Snyder signerte Outside In:

Kady Cross signerte The Girl in the Steel Corset: 

Gena Showalter signerte Twisted , og syntes navnet mitt var så spesielt at hun ville skrive det på listen sin over uvanlige navn selv om jeg presiserte at navnet mitt er ganske vanlig i Norge:


Møtte også Val McDermid, som signerte Trick of the Dark:
 Brunonina Barry signerte The Map of True Places:

Har også møtt og fått signerte bøker av Jocelyn Davies, Maureen Johnson, Scott Tracey, Michelle Hodkin, Melissa de la Cruz, Alma Katsu, Clay & Susan Griffith, Tahereh Mafi, Carrie Jones, Wendy Delsol, Nancy Kilpatrick, Nick James, Kirsten Hubbard og Malinda Lo. 

Et annet høydepunkt var å være til stede på en frokost hvor noen barne - og ungdomsbokforfattere kom for å snakke om sine bøker. Dette ble ledet av Julianne Moore, og jeg synes det var spesielt å være så nær en Hollywoodstjerne jeg hittil bare har sett på film. Hun var veldig vakker.

Bokmessen arrangeres samtidig som The New York Book Week, så det er masse forfatterarrangementer over hele byen hele uken. I morgen starter bokbloggerkonferansen, som blir siste post på programmet før jeg reiser tilbake til Norge lørdag kveld. Jeg kan absolutt anbefale å reise hit neste år, om du er nysgjerrig. Det er morsomt, og ikke minst inspirerende å møte og snakke med så mange forfattere. Mitt fokus har vært på barne - og ungdomslitteratur, men det er et hav av bøker og signeringer å velge i dersom du er opptatt av andre sjangere. Forlagsfolkene forteller mer enn gjerne om kommende bøker, og det er som sagt lett å bli kjent med andre bokinteresserte. Messen er ikke åpen for publikum, men hvis du er blogger får du adgang. Det samme hvis du er journalist eller gjør noe annet bokrelatert. Jeg føler meg trygg her, selv om jeg reiser alene, og for nordmenn er ikke New York en dyr by. Det vil si, hotellrommene kan være dyre men planlegger du i god tid kan du gjøre et kupp.

Jeg kommer tilbake med innlegg om hvilke bøker som forlagene (og de besøkende) tror blir store til høsten. Her er en teaser på en av bøkene som har fått  mye oppmerksomhet:


The Apothecary av Maile Meloy

Labels: , ,