Bokelskerinnen intervjuer: Kurt Hanssen

I dag er jeg veldig glad for å kunne ønske Kurt Hanssen velkommen til bloggen min.
 (Foto: Lars Eivind Bones)

Kurt Hanssen er bosatt på Kolsås i Bærum, og er av mange kjent som journalist og krimanmelder i Dagbladet. Hanssen har også studert orgelspill ved konservatoriet i Tromsø.

Denne våren gjør Hanssen krimforfatter av seg. Hans debutroman Forglemmegei er akkurat kommet ut i butikkhyllene.
Forglemmegei karakteriseres som en landsbykrim, hvor handlingen er lagt til Bærum. En orgellærer, Rasmus Bech, blir funnet død i Bryn Kirke og Brede Monsen og Rikke Lindstad fra politikammeret i Sandvika må etterforske saken. Det skal snart vise seg at Bech hadde flere hemmeligheter.

Her kan du blant annet lese om hvordan Kurt Hanssen fikk ideen til denne romanen og hva som er viktigst for ham når han skriver krim.

Du har akkurat debutert med kriminalromanen Forglemmegei. Kan du fortelle kort hva denne romanen handler om?

Den handler om etterforskningen av drapet på en organist i en kirke i Bærum. Det er kortversjonen.

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Jeg hadde lyst til å skrive en krim som handlet om et musikkstykke, og det var utgangspunktet. Siden ble det å spinne en historie rundt det. Jeg begynte for alvor rundt påske i fjor, og leverte manuset til Gyldendal i slutten av september.

Hovedpersonene i boken er Brede Monsen og Rikke Lindstad fra politikammeret i Sandvika. Hva har vært viktig for deg når du skulle utvikle deres karakterer?


Å prøve å unngå å skape klisjefylte politifolk, men jeg vet ikke i hvor stor grad jeg har lykkes med det. Men de er i hvert fall ikke alkoholiserte.

Orgelspilling har en sentral rolle i denne boken, hva er årsaken til det, og hvorfor ville du legge handlingen i romanen til Bærum? Jeg begynte å studere orgel på Musikkonservatoriet i Tromsø for mange år siden, det er en grunn. At handlingen er lagt til Bærum er ganske opplagt – jeg bor der. Og det er mye lettere å skrive om steder som man kjenner godt i virkeligheten.

Hva har vært det mest utfordrende i arbeidet med Forglemmegei, og hva er du selv mest stolt over i boken?

Det mest utfordrende har vært å unngå logiske brister og samle sammen alle de løse trådene. Det er jeg stolt over å ha fått til. Og så synes jeg handlingen flyter greit.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hva gjør du hvis du trenger inspirasjon?

Jeg pleier vanligvis å begynne å skrive grytidlig, halv seks-seks om morgenen, før resten av familien våkner. Etter mange år som journalist har jeg lært at inspirasjon ikke er så viktig, det viktigste er å skrive og holde historien i gang. Man kan ikke sitte og vente på inspirasjon, da blir det ikke gjort noe.

Hva er årsaken til at du valgte å debutere nettopp med en krim, og ikke f. eks en skjønnlitterær roman?


Jeg våget ikke! Dessuten kjenner jeg krimsjangeren veldig godt etter hvert, og føler meg forholdsvis trygg innenfor den. Det er mye skumlere å skrive en ren skjønnlitterær roman, ikke minst fordi jeg tror de språklige kravene er langt høyere.

Å skrive krim er betegnet som mer krevende enn man skulle tro. Er du enig i dette, og hva er ditt råd til andre forfatterspirer der ute som drømmer om å debutere med nettopp en krim?


Og det svarte jeg litt på i forrige spørsmål. Men det er klart det er krevende, ikke minst fordi det er mange detaljer som skal stemme. Det viktigste er å planlegge handlingen nøye, så man vet hvor man vil med historien. Nødløsninger fungerer sjelden!

Du er selv krimanmelder; hvilke positive effekter har det hatt for skrivingen?

Jeg tror ikke det å være anmelder har hatt noen effekt for skrivingen. Jeg har i hvert fall ikke prøvd å tenke som en anmelder. Det å skrive bok og anmelde en bok er to separate roller.

Hva tenker du om din fremtidige anmeldergjerning nå som du er blitt forfatter selv? Vil du f. eks fortsette å anmelde kriminalromaner? 

Nei, jeg har foreløpig satt meg selv i karantene. Jeg kommer ikke til å anmelde krim så lenge jeg har en egen bok ute. Det blir helt umulig å forholde seg nøytral og objektiv til andres bøker, derfor er det best å ta en pause som anmelder en stund. Men jeg ser ikke bort fra at jeg dukker opp igjen!

Som tidligere journalist: hva ville du ha spurt deg selv om hvis du skulle intervjuet Kurt Hanssen om Forglemmegei, og hva ville du svart?

Har du tenkt på dette lenge? Svaret er ja.

Krimsjangeren har vært under kritikk den siste tiden, og det har vært hevdet at den er lite grensesprengende. Hva er viktigst for deg når du skriver krim?


At boka er spennende og underholdende. Om jeg har fått det til, får andre bestemme. Men jeg synes det er svært viktige kriterier for en krimroman.

Kommer det flere landsbykrimmer fra Bærum skrevet med din penn?


Absolutt. Det var moro. Og det skrives så lite krim fra Bærum.

Er det noe du har lyst til å legge til, helt til slutt?

At det var fantastisk å bli antatt av et stort forlag. Den mottakelsen og behandlingen jeg har fått på Gyldendal har vært helt overveldende for en fersk forfatter.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette, Kurt Hanssen.

Vil du vite mer om Hanssen og boken hans, kan du lese intervju med forfatteren i Dagbladet her.  Dagbladet har også anmeldt boken, og mener blant annet at den har et godt plott.

Vil du vite mer om forfatteren, finner du hans hjemmeside her.

Forglemmegei er oså en av bøkene du kan velge deg om du vil lese flere debutanter dette året.



Nysgjerrig på boken? Les en smakebit her:


Open publication - Free publishing

Labels: , , , , , , ,