Bokanmeldelse: Tysteren av Jan-Erik Fjell

Forlag: Juritzen
Sideantall: 382

" Tysteren er en parallellhistorie som begynner i New York på 1960-tallet. Vincent Giordano tas opp i den beryktede mafiafamilien Locatelli og får sin ilddåp: å henrette en tyster. I nåtid i Fredrikstad drepes byens rikeste mann. Det er grunn til å tro at drapet er økonomisk motivert. Fra Kripos kommer overbetjent Anton Brekke for å lede etterforskningen. Frodig, freidig og frekk, med drag på damene og en hemmelig lidenskap: pokerspill. Med den ivrige politistudenten Magnus Torp i hælene begynner Brekke å rulle opp flere historier som på en overraskende måte flettes sammen til en snedig finale."

En ren krim-nytelse

Noen bøker er skrevet på en slik måte at man leser dem uendelig sakte fordi man ønsker at de skal vare lenge. Tysteren er en slik bok.

Det handler om mafiavirksomhet og store økonomiske verdier. Romanen innledes i New York i 1969, før vi forflytter oss til nåtiden og Fredrikstad. Wilhelm  Martiniussen er byens rikeste mann og leder petroleumsselskapet Mardan, som han selv har vært med å bygge opp. Selskapet er i ferd med å gå inn i et nytt og meget lukurativt prosjekt i Canada, men Martiniussen bestemmer seg plutselig for at han ikke ønsker dette lenger. Medlemmene i Mardans styre er i harnisk. Og så blir Martiniussen brutalt drept... Overbetjent Anton Brekke fra Kripos blir sendt til Østfold for å lede etterforskningen, og det skal snart vise seg at mange hadde noe å tjene på at Martiniussen ble drept.

Kritikerne har stort sett vært unisone i sine anmeldelser av Fjells krimdebut. Boken har seilt opp på bestselgerlistene i høst, og jeg må bare nikke og si at jeg forstår hvorfor. "Tysteren" fortjener alle superlativene som er blitt den til del, og flere til.  Boken er rett og slett dritgod: godt skrevet, godt plott, gode karakter og en historie som engasjerer. rett og slett en ren nytelse å lese, om man kan bruke ordet nytelse om en krimroman. Jeg synes også det er flott at vi endelig får inn litt gangstere i norske krimromaner, det spriter opp handlingen. Mange av scenene fra New York er da også uhyre spennende og velskrevet.

Arve Juritzen trodde han leste en manus fra en etablert krimforfatter, da han fikk manuset til "Tysteren" i hånden og det inntrykket sitter også jeg igjen med. Dette er så elegant og sikkert gjennomført at det er helt ubegripelig at dette er en krimdebut. Det har vært satt likhetstegn mellom Fjell og Jo Nesbø, og det er en treffende beskrivelse. "Tysteren" var en like stor leseopplevelse for meg, som de jeg har opplevd med Nesbø sine bøker.

Jeg er temmelig sikker på at Fjell blir et krimnavn som vil lyse blant de aller største i Norge i årene som kommer. Jeg har lyst til å stille meg midt i en bokhandel og rope til kundene at de må lese denne boken, hvis de ønsker en fabelaktig krimroman i høst. Jeg nøyer meg med å gjøre det her på bloggen: Les "Tysteren" du også! Boken fra Norges nye krimstjerne.

Vil du bli enda bedre kjent med forfatter Jan - Erik Fjell og boken hans, anbefaler jeg at du leser intervjuet jeg gjorde med Fjell tidligere i høst. Det finner du her.