Bokanbefaling: The Rest Falls Away av Colleen Gleason


Victoria Gardella Grantworth er klar til å gjøre sin debut blant sosieteten i 1800 - tallets London, men det er ikke bare jakten på en verdig beiler som skal prege dagene hennes. Victoria tilhører nemlig en lang slekt hvor en person i hver generasjon blir plukket ut som "Venator" - en person som jakter på og dreper vampyrer. Med valget om å bli en "venator", følger også mektige krefter. Victoria skal måtte oppleve å bli trukket mellom ønsker og forpliktelser, kjærlighet og spenning. 

Første bok i serien som har fått tittelen "The Gardella Vampire Chronicles", The Rest Falls Away, er en forfriskende og spenstig opplevelse. Forfatteren, Colleen Gleason, tegner et godt bilde av heltinnen, Victoria, og har gjort henne akkurat så passe følsom og sterk som en heltinne i en slik fortelling skal være. Hun er også en person leseren lett får sympati med og ønsker å lese mer om. Boken har både romantikk, litt erotikk, spenning og mysterier. Den er lettlest og passer perfekt på late sommerdager.

Jeg synes også den skilte seg ut fra mye av den andre vampyrlitteraturen som er på markedet i dag. Det at forfatteren har valgt å legge handlingen til 1800 -tallets London, er et stort pluss for meg, det gir boken en helt egen stemning. Og ikke minst skaper det rom for mye dramatikk; det er slettes ikke lett å skjule at man er en kvinnelig vampyrjeger i et samfunn hvor kvinnene ble overvåket av sine menn og helst ikke skulle gå alene uten anstand.

Forfatteren har latt flere av karakterene bli innhyllet av mystikk, det er ikke øyeblikkelig klart hvem som er de gode og de onde, og det er et lurt trekk. Jeg ble nysgjerrig på flere av dem.

The Rest Falls Away kan beskrives som Buffy møter Dracula, og jeg storkoste meg med boken. Jeg skulle ønske noen ville lage film av serien. For det er en serie på tilsammen fem bøker. Den neste boken, Rises the Night, er alt påbegynt av meg.

Anbefales til alle som liker paranormal romance og vampyrlitteratur. På forfatterens hjemmeside her, kan du lese et utdrag av hver bok i serien.

Terningkast: 5

Labels: , , , , , ,