Tusen strålende soler av Khaled Hosseini

Jeg var en av svært mange som leste "Drageløperen" av Khaled Hosseini da den utkom, og likte den sånn måtelig godt. Av en eller annen grunn har "Tusen strålende soler" blitt stått i bokhyllen siden da, men før helgen tok jeg den fram.



Dette er hva man kan lese av bokomtalen:


Mariam er bare femten år gammel da hun blir sendt til Kabul for å gifte seg med en mann som er tretti år eldre enn henne. Nesten tjue år senere rammer tragedien femten år gamle Laila, som også blir en del av Mariams ulykkelige familie. Med tiden utvikler de et vennskap som blir like sterkt som mellom mor og datter. Taliban tar over styret i Afghanistan, og kvinnene blir utsatt for større prøvelser enn de noen gang har kunnet forestille seg, men det viser seg at kjærligheten gir uventet styrke. 

Khaled Hosseinis andre bok er fantastisk, hverken mer eller mindre. Den er langt bedre enn sin forgjenger, "Drageløperen", og får deg hekta fra første side. "Tusen strålende soler" er en varm, rystende, sterk og sår bok. Den handler om krig, kvinneliv og en hverdag som er ganske så fjern fra oss her i Norge. Særlig kan man være takknemlig for å være født som kvinne i Norge og dermed slippe mange av de prøvelsene kvinner i mindre likestilte land står og har stått overfor.


Hosseini skriver svært godt og jeg er mektig imponert over hvordan han som mann klarer å skildre livet og tankene til to afghanske kvinner så troverdig. Det er nesten som om man leser en dokumentarisk roman. Karakterene er veldig levende og du føler med dem i motgang og medgang. Jeg klarte knapt legge boken fra meg og følte meg en anelse tom da den var slutt. Ja takk til flere slike bøker. Denne fyker rett inn på listen over de beste bøkene jeg har lest. En film basert på boken er forøvrig under utvikling og det ryktes at den skal ha premiere i løpet av 2011.

Dere som har lest boken, kan dere anbefale lignende romaner? Gjerne romaner som finner sted i Kabul og Afghanistan og som skildrer kvinneliv under strabasiøse omstendigheter.




Labels: , , , , ,