Bøker lest i januar

En hektisk januarmåned er forbi, men det har likevel blitt tid til litt lesing.

Alyson Noels serie “The Immortals” ble jeg nysgjerrig på, etter at jeg leste om den på amazon.co.uk.
Den første boken “Evermore” handler om 17 år gamle Ever, som er den eneste overlevende etter en bilulykke som drepte hele familien hennes. Hun flytter inn hos sin tante og starter livet på et helt nytt sted, og det er her hun møter mystiske Damien. Denne boken er engasjerende allerede fra første side. Fans av Twilight vil nok føle at det er vel mange likheter her. Selv synes jeg ”Evermore” var mer spennende og mye bedre skrevet enn den første Twilight boken. Jeg skal garantert lese oppfølgeren ”Blue Moon” som utkommer i England i mars.

Torgrim Sørnes har tatt på seg å skildre en mørk del av vår historie. I boken ”Ondskap - De henrettede i Norge 1815 - 1876 tar han for seg forbrytelsene som førte disse misdederne til galge og blokk.

Boken gir et godt innblikk i så vel samfunnsliv og fattigdom, som i rettssystemet på 1800 - tallet i Norge. Den er meget godt skrevet og svært interessant.

House of Night serien av Kristin og P.C. Cast har gjort det stort på bestselgerlisten til The New York Times. De første bøkene utkommer på norsk i disse dager. I ”Marked”, første boken i serien, blir vi kjent med Zoey Redbird.
Zoey er en vanlig sekstenåring, helt til hun blir merket av en vampyr. Dette er en original vampyrserie og mange har beskrevet den som ”twilight møter Harry Potter”. Selv synes jeg spenningen i boken var varierende til tider, men absolutt en underholdende bok når man ikke har annet for hånden.

Jeg vil nok heller anbefale å lese Rachel Caines ”Glass Houses”, den første boken i serien om Morganville - vampyrene. Her er det spenning og overraskelser fra en side til en annen.

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,